Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Noord-Hollandse ondernemers slaan handen ineen om toerisme te stimuleren

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 13 min
location_on [xx]km
Noord-Hollandse ondernemers slaan de handen ineen om meer toeristen naar de regio te trekken met een coronaproof dagje uit. Dit meldt de provincie Noord-Holland, die mede-initiatiefnemer is.
Zodra Michiel Beemster een stap buiten zijn voordeur in Hoorn zet, wordt hij van alle kanten begroet. Bij het stalletje van de watertaxi maakt hij een kort praatje, vlak voor de brug richting de haven vol vissersboten komt hij familieleden tegen en vanuit een restaurantje gelegen aan het historische stadsplein zwaait een groepje mensen hem toe. “Iedereen kent elkaar hier, het is net een groot dorp”, aldus Michiel. 
 

De valkuil van ‘ons kent ons’

 
Maar dat ‘ons kent ons’ is ook meteen een valkuil, merkt de ondernemer op. “West-Friesen zijn enorm trots, maar vergeten soms aan buitenstaanders te vertellen hoe leuk het is waar ze wonen.” Zeker tijdens deze coronacrisis kan het volgens Michiel geen kwaad om meer toeristen naar de regio te trekken en lokale ondernemers te stimuleren. En niet alleen Hoorn, maar ook steden als Medemblik, Enkhuizen, Langedijk en Den Helder hebben van alles te bieden. 
 

Beleef boven Amsterdam

 
Daarom heeft Michiel samen met ondernemer Remon Harmelwaard in opdracht van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en de provincie Noord-Holland een nieuw initiatief opgezet om de toeristen weer aan te trekken: Beleef boven Amsterdam. Michiel – zelf werkzaam in de evenementenbranche – heeft zijn goedgevulde contactenboekje erbij gepakt en zo’n 25 ondernemers bij elkaar getrommeld. In 5 verschillende steden bieden zij coronaproof arrangementen aan. Een picknicktour, een dagje suppen op het water, met een bootje varen of een knapzakwandeling; alle activiteiten zijn bedoeld om toeristen uit binnen- en buitenland te verrassen met de veelzijdige omgeving van Noord-Holland Noord. 
 

Starten met taart

 
Elke activiteit begint met een stukje taart in een lokaal restaurant. “Horeca is tenslotte het hart van de toeristische samenleving”, zegt Michiel, terwijl hij een slokje van zijn thee neemt. Hij zit aan een tafeltje bij bistro De Kade, in het oude centrum van Hoorn. Het is warm buiten, maar toch neemt hij binnen plaats. Het terras – met uitzicht op de vissersboten in de haven – zit nagenoeg vol. In de verte torent een laatgotische verdedigingstoren boven de hoge masten uit.
  

Reuring in de haven

 
Horecaondernemer Michael Joosten komt aan het tafeltje erbij zitten. Hij nam bistro De Kade 1,5 jaar geleden over, omdat hij het na jaren horeca-ervaring in binnen- en buitenland toch wel tijd vond zichzelf ergens de vestigen. “Het initiatief Beleef boven Amsterdam vind ik top. Ik wil meer reuring in deze mooie haven en hoop door dit stukje marketing Hoorn op de kaart te zetten. Wat ik er zelf aan overhoud is mooi meegenomen.” 3 maanden moest Michael de tent sluiten vanwege corona. “Alle feesten moest ik afzeggen. Het is lastig ondernemen als je niet weet wat je kan verwachten.”
 
Dat heeft hij financieel wel even gevoeld, maar hij probeert nu ook de positieve kant ervan in te zien. Zo heeft hij een nieuw private dining concept opgezet, mocht hij zijn terrassen eindelijk uitbreiden en krijgt hij zelfs de kans om zijn terrassen buiten om te bouwen voor de winter. “Michael weet van aanpakken”, reageert Michiel. “Daarom is het ook fijn dat hij mee wilde werken aan ‘Beleef boven Amsterdam’. Je hebt veel aan ondernemers die niet alleen in slechte tijden vragen, maar ook in goede tijden bieden.”
 

Knapzakwandeling

 
Na de thee en taart is het tijd om de envelop met de informatie over de Knapzakwandeling erbij te pakken. Met de route, tips voor onderweg en een uitgebreide lunch op zak, kunnen wandelaars de 6 kilometer lange weg door Hoorn zo snel of zo langzaam afleggen als ze zelf willen. De grachtjes, 17e -eeuwse gebouwen en het pad over de Westdijk langs het Markermeer maken de tour afwisselend.  
 
Nu het toeristenseizoen dit jaar langzaam tegen het einde loopt, verwacht Michiel dat de arrangementen pas in 2021 een hoge vlucht nemen. “We zitten nog in de begin- en bijschaaffase met zo’n 30 boekingen in een paar dagen tijd.” Hij ziet allerlei kansen de tours uit te breiden, bijvoorbeeld met audiofragmenten of verspreid over meer steden of dagen. “Ik vind het nu al geslaagd, omdat we met ondernemers samenwerken en een nieuw merk hebben neergezet. Als het na 2 jaar nog loopt en we richting de 300 boekingen gaan, dan is het echt een succes.”
 

Themaweek toerisme

 
Op maandag 28 september vindt de derde Nationale Toerisme Top plaats. Deze virtuele editie staat in het teken van ‘inspireren en innoveren in crisistijd’. Ondernemers die inspiratie willen opdoen kunnen in de week van 21 september deelnemen aan verschillende online sessies rondom onderwerpen als samenwerken en verbinden, nieuwe verdienmodellen, technologie in toerisme en meetings & congressen. Ga voor meer informatie naar de website van Themaweek Toerisme 2020.
 
Door: Nationale Recreatiegids
 
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.