Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

We Live Here-campagne op de Wallen bestaat één jaar

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Schreeuwen, dronken mensen, overgeven, hordes toeristen, troep, ja zelfs poepen op straat. Het is aan de orde van de dag in het oudste deel van Amsterdam, de Wallen. Om toeristen duidelijk te maken dat er in deze wijk ook nog mensen wónen, kwamen buurtbewoners en de gemeente met de bewustwordingscampagne We Live Here. Deze bestaat nu ruim een jaar. Dit meldt de gemeente Amsterdam.
Het duidelijk maken dat de Wallen ook een woongebied is gebeurt onder meer via levensgrote foto’s van bewoners op verschillende plekken in de wijk. Ook is er een website met hun persoonlijke verhalen en een informatiecentrum op de Oudezijds Voorburgwal. Verder hebben buurtbewoners elkaar leren kennen door de campagne. Zo kunnen ze samen actie ondernemen en iets positiefs doen voor hun buurt. Nu We Live Here ruim een jaar in bedrijf is maakt de gemeente Amsterdam op haar website de balans op in een uitgebreid artikel.
 

Tevreden

 
Zo komen er verschillende bewoners aan het woord in het stuk. Velen van hen zijn erg te spreken over We Live Here. Zo zegt Edwin Schölvinck (55), die op de Lange Niezel woont en zich vrijwillig inzet voor de campagne: “We begonnen met helemaal niks. Inmiddels zijn er veel positieve reacties van mensen die bij ons informatiecentrum binnenkomen. Voor die bezoekers is het heel interessant om te weten wie de bewoners zijn. Verder is er zelfs internationaal veel media-aandacht geweest, omdat niemand deze opzet kende.
 

Poep

 
Sommige bewoners worden bij tijd en wijle helemaal gek van de toeristen in hun buurt. Charlotte Schenk (34), die met haar  gezin op het Oudekerksplein woont: “Als ik mijn kind naar de crèche breng, moet ik me zigzaggend om de groepen heen bewegen. Ook zie je steeds vaker van die jongeren die lachgas gebruiken. Iedere vijf minuten hoor je dat tssshhh-geluid van zo’n pomp afgaan. Er zitten hier mensen te pissen, te kotsen, ja zelfs te schijten. Bij mij op de trap ligt soms een drol.”
 

Boete

 
Ook Schenk vindt de campagne een goed initiatief. “Het is goed zichtbaar en het is veel in het nieuws geweest. Op elke straathoek zie je wel zo’n poster.” Toch heeft ze nog andere suggesties. “Gewoon iedereen meteen op de bon slingeren als ze een misstap begaan. Zo krijgt de Wallen ook internationaal de naam dat hier vette bekeuringen worden uitgedeeld als je je niet gedraagt. Dan kom je met die gedachte naar Amsterdam. Reken maar dat ze zich dan koest houden.”
 

"We trekken ons er niets van aan"

 
Een rondvraag bij toeristen leert dat sommigen van hen zich bewust zijn van het feit dat er mensen op de Wallen wonen. “Voor ons is het de eerste keer dat we hier zijn”, zegt Juan uit Spanje, die samen met zijn vrouw in Amsterdam is. “Het is interessant om hier rond te lopen. Wij zijn heel rustig, maken geen lawaai. Niemand heeft last van ons.” Amy uit de Verenigde Staten vindt dat er 'veel valt te zien'. “Of ik rekening hou met de mensen die hier wonen? Overdag niet zo, maar ’s avonds maak ik minder lawaai.” Peter uit Engeland: “Ik ben hier niet om jullie van streek te maken. Of om keihard te feesten. We gedragen ons, zoals normale mensen doen.”
 
Anderen lappen de fatsoensnormen wel aan hun laars. Hoewel Alessio uit Italië van de campagne We Live Here af weet, zegt hij zich niet aan te passen. “Als ik dronken ben, vergeet ik alles.” Drie Canadese meiden, met sterke drank in hun handen, laten er ook geen gras over groeien: “Of wij ons iets aantrekken van de bewoners? Zeker niet.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
 
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.