Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Basic-Fit in het groen: meer en duurdere abonnementen verkocht

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Basic-Fit in het groen: meer en duurdere abonnementen verkocht
Basic-Fit heeft vorig jaar meer en duurdere sportabonnementen verkocht, ondanks een tegenvallende vraag in Frankrijk. Het aantal leden van de beursgenoteerde fitnessketen steeg met 13 procent naar 3,8 miljoen, maakte het bedrijf bij de jaarcijfers bekend.

Ook steeg het bedrag dat Basic-Fit gemiddeld per lid per maand verdiende naar 23,53 euro. Dat was een jaar eerder nog 22,68 euro. Voor dit jaar verwacht Basic-Fit bovendien dat die opbrengsten nog verder stijgen naar minstens 24,50 euro.

De omzet van de fitnessketen kwam uit op iets meer dan 1 miljard euro, waarmee de doelstelling is gehaald om die grens te passeren. De bedrijfswinst steeg fors en het nettoverlies werd teruggebracht tot 2,7 miljoen euro, tegenover 3,7 miljoen euro in het voorgaande jaar. Het verlies was in 2021 nog 150 miljoen euro. Door de coronacrisis moesten sportscholen een groot deel van dat jaar nog de deuren gesloten houden.

Frankrijk

In Frankrijk was het consumentenvertrouwen vorig wel ietwat zwakker, zegt topman René Moos in een toelichting bij de cijfers. Dat ging onder meer gepaard met periodes van protesten in het land. Voor de eerste maanden van dit jaar verwacht het bedrijf dat de aanwas van nieuwe leden in Frankrijk nog steeds minder snel gaat dan eerder gedacht.

De kosten voor het bedrijf waren door de inflatie fors gestegen in het begin van 2023. Met name energie was een grote kostenpost.

1402 vestigingen

Basic-Fit breidde het aantal sportscholen vorig jaar met 202 nieuwe locaties uit naar 1402 vestigingen in zes landen. Het bedrijf verwacht bovendien in de komende weken de overname van 47 Spaanse sportscholen van branchegenoot RSG af te ronden, een van de grotere sportschooluitbaters van Europa. Daarmee wordt Basic-Fit naar eigen zeggen marktleider in Spanje.

Ook gaat de fitnessketen de levensduur van sportapparaten verlengen, maakt het bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers bekend. De apparaten moeten dankzij "slimme refurbishing" twaalf jaar meegaan, waar dat eerder zes tot acht jaar was. Moos denkt dat dit naast financiële voordelen "een positieve impact heeft op de planeet vanwege de lagere impact op het milieu".

05 december '24 ( 9:20)

Aantal pakket- en maaltijdbezorgers met 75% gestegen

Het aantal pakket- en maaltijdbezorgers is in vier jaar tijd met 75 procent gestegen. Vorig jaar werkten er naar schatting zo'n 124.000 bezorgers, vier jaar eerder waren dit er nog 71.000. Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

05 december '24 ( 8:50)

Webwinkel bol legt verkoop zwaarden uit Harry Potter-franchise stil

Webwinkel bol heeft de verkoop van replica's van een zwaard uit de Harry Potter-franchise voorlopig stilgelegd, omdat ze in Japan zijn teruggeroepen. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf na berichtgeving door het AD. Het zwaard werd niet door de webwinkel zelf verkocht, maar door een partner die het product op bol aanbood.

04 december '24 ( 8:45)

Vakbond CNV maakt zich zorgen over doorstart Stella Fietsen

Vakbond CNV maakt zich grote zorgen over de positie van medewerkers van failliete e-bikefabrikant Stella, na de aangekondigde doorstart in afgeslankte vorm. Volgens CNV-bestuurder Kaj Gründemann is er nog steeds geen duidelijkheid over wat de heropening van Stella op 1 maart 2025 betekent voor het personeel.

03 december '24 (15:30)

Poppodium Paradiso gaat samenwerken met Ticketswap: dooverkoop kaartjes met winst niet meer mogelijk

Mensen die een kaartje hebben gekocht voor een concert in Paradiso in Amsterdam kunnen hun kaartje voortaan niet meer met winst doorverkopen. Het poppodium is een samenwerking aangegaan met Ticketswap, waardoor kaartjes alleen nog voor de originele prijs verkocht mogen worden.

03 december '24 ( 9:00)

DPG Media test weigeren persoonlijke data tegen betaling

De Belgische uitgeverij DPG Media, het bedrijf dat in Nederland achter onder meer het AD, de Volkskrant en NU.nl zit, test in Nederland en België of onlinebezoekers van de nieuwswebsites van het bedrijf willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Dit bevestigt een woordvoerster van DPG Media na berichtgeving door de Belgische krant De Tijd.

03 december '24 ( 8:55)

Campers vliegen de deur uit: 2024 op een na beste jaar voor de sector

De verkoop van nieuwe campers in Nederland is tot en met november met 11 procent gestegen tot 2413 stuks. Daarmee stevent 2024 af op het op een na beste jaar ooit voor de sector, zo meldt brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Naar verwachting worden er in december nog ongeveer zestig campers geregistreerd. Alleen in het coronajaar 2021 werden er met ruim 3000 exemplaren meer nieuwe campers verkocht.

03 december '24 ( 8:35)

Vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas 1 maart weer open

De vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas op 1 maart weer open, omdat de onderneming "aanzienlijk zal worden afgeschaald", maakte het bedrijf maandag bekend. Tot die tijd zal er geen verkoop en service plaatsvinden. Ook werd bekend dat de noodlijdende onderneming wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Scheybeeck.

03 december '24 ( 8:30)

Deel van filialen The Body Shop maakt doorstart

Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

02 december '24 (12:05)

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart

E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in "afgeslankte vorm". Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. "De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf", aldus de curator.

02 december '24 ( 9:00)

Consumenten hebben minder met pin betaald tijdens Black Friday

Consumenten hebben op Black Friday minder vaak gepind aan de winkelkassa dan vorig jaar. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland. Het aantal pintransacties bedroeg bijna 19 miljoen, een daling van 5 procent in vergelijking met Black Friday een jaar terug. Dat cijfer ligt ook 5 procent lager dan het aantal pinbetalingen op een gewone vrijdag in oktober, aldus de Betaalvereniging.