Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Basic-Fit in het groen: meer en duurdere abonnementen verkocht

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Basic-Fit in het groen: meer en duurdere abonnementen verkocht
Basic-Fit heeft vorig jaar meer en duurdere sportabonnementen verkocht, ondanks een tegenvallende vraag in Frankrijk. Het aantal leden van de beursgenoteerde fitnessketen steeg met 13 procent naar 3,8 miljoen, maakte het bedrijf bij de jaarcijfers bekend.

Ook steeg het bedrag dat Basic-Fit gemiddeld per lid per maand verdiende naar 23,53 euro. Dat was een jaar eerder nog 22,68 euro. Voor dit jaar verwacht Basic-Fit bovendien dat die opbrengsten nog verder stijgen naar minstens 24,50 euro.

De omzet van de fitnessketen kwam uit op iets meer dan 1 miljard euro, waarmee de doelstelling is gehaald om die grens te passeren. De bedrijfswinst steeg fors en het nettoverlies werd teruggebracht tot 2,7 miljoen euro, tegenover 3,7 miljoen euro in het voorgaande jaar. Het verlies was in 2021 nog 150 miljoen euro. Door de coronacrisis moesten sportscholen een groot deel van dat jaar nog de deuren gesloten houden.

Frankrijk

In Frankrijk was het consumentenvertrouwen vorig wel ietwat zwakker, zegt topman René Moos in een toelichting bij de cijfers. Dat ging onder meer gepaard met periodes van protesten in het land. Voor de eerste maanden van dit jaar verwacht het bedrijf dat de aanwas van nieuwe leden in Frankrijk nog steeds minder snel gaat dan eerder gedacht.

De kosten voor het bedrijf waren door de inflatie fors gestegen in het begin van 2023. Met name energie was een grote kostenpost.

1402 vestigingen

Basic-Fit breidde het aantal sportscholen vorig jaar met 202 nieuwe locaties uit naar 1402 vestigingen in zes landen. Het bedrijf verwacht bovendien in de komende weken de overname van 47 Spaanse sportscholen van branchegenoot RSG af te ronden, een van de grotere sportschooluitbaters van Europa. Daarmee wordt Basic-Fit naar eigen zeggen marktleider in Spanje.

Ook gaat de fitnessketen de levensduur van sportapparaten verlengen, maakt het bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers bekend. De apparaten moeten dankzij "slimme refurbishing" twaalf jaar meegaan, waar dat eerder zes tot acht jaar was. Moos denkt dat dit naast financiële voordelen "een positieve impact heeft op de planeet vanwege de lagere impact op het milieu".

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.