Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Corendon: Sunweb wilde onder deal uit na uitbreken coronapandemie

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Sunweb heeft na het uitbreken van de coronapandemie alles op alles gezet om onder een eerder overeengekomen overname van Corendon uit te komen. Dit om het bedrijf uiteindelijk voor een lager bedrag te kunnen kopen, betogen advocaten van Corendon.

De twee vakantieaanbieders en beoogde huwelijkspartners stonden maandag tegenover elkaar in de rechtszaal, omdat Sunweb zich twee weken geleden tegen de zin van Corendon terugtrok uit de geplande overname. Die deal ter waarde van 146 miljoen euro werd in juni vorig jaar beklonken, maar nu zeggen Sunweb en diens eigenaar Triton dat Corendon niet op tijd had voldaan aan voor de overname cruciale voorwaarden.

Volgens advocaten van Corendon was er tot de uitbraak van de coronapandemie "geen vuiltje aan de lucht" voor Sunscreen, het overnamevehikel dat Sunweb en private-equityinvesteerder Triton voor de deal hadden opgericht. Corendon kreeg zelfs complimenten voor de sterke resultaten. Toen de voor de reisbranche verwoestende crisis zijn intrede had gedaan, zou de stemming snel zijn omgeslagen. Sunscreen strooide "zand in de machine" om de koopovereenkomst te ontbinden. Zo zou Sunscreen met allerlei informatieverzoeken hebben gezocht naar bewijs dat Corendon niet aan de voorwaarden voor de overname had voldaan om er zo de stekker uit te kunnen trekken.

Geen garantie

Dat de overname uiteindelijk niet doorgaat, komt volgens Sunscreen doordat er eind oktober geen garantie was dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het fusiebedrijf een certificaat zou geven om te mogen vliegen. "Een laatste strohalm voor Sunscreen", aldus advocaten van Corendon, die het een puur gelegenheidsargument vinden. Het was volgens hen namelijk zeker dat de ILT uiteindelijk wel akkoord zou geven.

Maar volgens Sunscreen was die instemming van de inspectie helemaal nog niet zo zeker. Zo zou Corendon tegenover de ILT mooi weer hebben gespeeld over de financiële gezondheid van het gecombineerde bedrijf, terwijl het bedrijf in coronatijd wel met 90 miljoen euro schuld zou zitten door de overname. Volgens Sunscreen kwamen financiers voor de deal door het ontbreken van zekerheid uiteindelijk niet met geld aanzetten, waardoor er simpelweg geen geld is voor de overname.

Ultieme treurigheid

Aan het einde van de zitting reageerde topman Steven van der Heijden van Corendon emotioneel. "Bij mij overheerst het gevoel van ultieme treurigheid. We waren ervan overtuigd dat we aan het begin stonden van een nieuwe toekomst, met de ambitie en mogelijkheid om eindelijk het almachtige TUI naar de kroon te steken", aldus de topman. "Misschien was het naïef van ons dat we verbaasd zijn, maar liever naïef dan oneerlijk."

De baas van Sunweb, Mattijs ten Brink, reageerde rustiger. Hij zei het ook jammer te vinden dat zijn touroperator niet met Corendon samen gaat, maar zegt ook aan de belangen van bijvoorbeeld aandeelhouders en personeel te moeten denken. Dat het Sunweb en Triton te doen was om een koopje in coronatijd, ontkent hij dan ook stellig.

De rechter doet uiterlijk 7 december uitspraak in het kort geding.

Door: ANP

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.