Noord-Hollandse ondernemers slaan de handen ineen om meer toeristen naar de regio te trekken met een coronaproof dagje uit. Dit meldt de provincie Noord-Holland, die mede-initiatiefnemer is.
Zodra Michiel Beemster een stap buiten zijn voordeur in Hoorn zet, wordt hij van alle kanten begroet. Bij het stalletje van de watertaxi maakt hij een kort praatje, vlak voor de brug richting de haven vol vissersboten komt hij familieleden tegen en vanuit een restaurantje gelegen aan het historische stadsplein zwaait een groepje mensen hem toe. “Iedereen kent elkaar hier, het is net een groot dorp”, aldus Michiel.
De valkuil van ‘ons kent ons’
Maar dat ‘ons kent ons’ is ook meteen een valkuil, merkt de ondernemer op. “West-Friesen zijn enorm trots, maar vergeten soms aan buitenstaanders te vertellen hoe leuk het is waar ze wonen.” Zeker tijdens deze coronacrisis kan het volgens Michiel geen kwaad om meer toeristen naar de regio te trekken en lokale ondernemers te stimuleren. En niet alleen Hoorn, maar ook steden als Medemblik, Enkhuizen, Langedijk en Den Helder hebben van alles te bieden.
Beleef boven Amsterdam
Daarom heeft Michiel samen met ondernemer Remon Harmelwaard in opdracht van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en de provincie Noord-Holland een nieuw initiatief opgezet om de toeristen weer aan te trekken:
Beleef boven Amsterdam. Michiel – zelf werkzaam in de evenementenbranche – heeft zijn goedgevulde contactenboekje erbij gepakt en zo’n 25 ondernemers bij elkaar getrommeld. In 5 verschillende steden bieden zij coronaproof arrangementen aan. Een picknicktour, een dagje suppen op het water, met een bootje varen of een knapzakwandeling; alle activiteiten zijn bedoeld om toeristen uit binnen- en buitenland te verrassen met de veelzijdige omgeving van Noord-Holland Noord.
Starten met taart
Elke activiteit begint met een stukje taart in een lokaal restaurant. “Horeca is tenslotte het hart van de toeristische samenleving”, zegt Michiel, terwijl hij een slokje van zijn thee neemt. Hij zit aan een tafeltje bij bistro De Kade, in het oude centrum van Hoorn. Het is warm buiten, maar toch neemt hij binnen plaats. Het terras – met uitzicht op de vissersboten in de haven – zit nagenoeg vol. In de verte torent een laatgotische verdedigingstoren boven de hoge masten uit.
Reuring in de haven
Horecaondernemer Michael Joosten komt aan het tafeltje erbij zitten. Hij nam bistro De Kade 1,5 jaar geleden over, omdat hij het na jaren horeca-ervaring in binnen- en buitenland toch wel tijd vond zichzelf ergens de vestigen. “Het initiatief Beleef boven Amsterdam vind ik top. Ik wil meer reuring in deze mooie haven en hoop door dit stukje marketing Hoorn op de kaart te zetten. Wat ik er zelf aan overhoud is mooi meegenomen.” 3 maanden moest Michael de tent sluiten vanwege corona. “Alle feesten moest ik afzeggen. Het is lastig ondernemen als je niet weet wat je kan verwachten.”
Dat heeft hij financieel wel even gevoeld, maar hij probeert nu ook de positieve kant ervan in te zien. Zo heeft hij een nieuw private dining concept opgezet, mocht hij zijn terrassen eindelijk uitbreiden en krijgt hij zelfs de kans om zijn terrassen buiten om te bouwen voor de winter. “Michael weet van aanpakken”, reageert Michiel. “Daarom is het ook fijn dat hij mee wilde werken aan ‘Beleef boven Amsterdam’. Je hebt veel aan ondernemers die niet alleen in slechte tijden vragen, maar ook in goede tijden bieden.”
Knapzakwandeling
Na de thee en taart is het tijd om de envelop met de informatie over de Knapzakwandeling erbij te pakken. Met de route, tips voor onderweg en een uitgebreide lunch op zak, kunnen wandelaars de 6 kilometer lange weg door Hoorn zo snel of zo langzaam afleggen als ze zelf willen. De grachtjes, 17e -eeuwse gebouwen en het pad over de Westdijk langs het Markermeer maken de tour afwisselend.
Nu het toeristenseizoen dit jaar langzaam tegen het einde loopt, verwacht Michiel dat de arrangementen pas in 2021 een hoge vlucht nemen. “We zitten nog in de begin- en bijschaaffase met zo’n 30 boekingen in een paar dagen tijd.” Hij ziet allerlei kansen de tours uit te breiden, bijvoorbeeld met audiofragmenten of verspreid over meer steden of dagen. “Ik vind het nu al geslaagd, omdat we met ondernemers samenwerken en een nieuw merk hebben neergezet. Als het na 2 jaar nog loopt en we richting de 300 boekingen gaan, dan is het echt een succes.”
Themaweek toerisme
Op maandag 28 september vindt de derde Nationale Toerisme Top plaats. Deze virtuele editie staat in het teken van ‘inspireren en innoveren in crisistijd’. Ondernemers die inspiratie willen opdoen kunnen in de week van 21 september deelnemen aan verschillende online sessies rondom onderwerpen als samenwerken en verbinden, nieuwe verdienmodellen, technologie in toerisme en meetings & congressen. Ga voor meer informatie naar de website van
Themaweek Toerisme 2020.
Door: Nationale Recreatiegids