Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opvolgers wuppie en juichpak in de maak: winkels bereiden zich volop voor op EK

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nu het Nederlands elftal voor het eerst sinds het WK van 2014 weer mee mag doen aan een eindtoernooi, kunnen we ons opmaken voor allerlei acties komende zomer. Winkels en bedrijven hopen deze keer de opvolger van de wuppie, het juichpak of het bierjurkje te hebben. Een succesvolle actie levert veel geld op.

Voor de supermarktsector leverde het WK in 2014, toen de Nederlandse mannen derde werden, ongeveer 54 miljoen euro extra inkomsten op. ING-economen hanteren een vuistregel van 10 miljoen euro per wedstrijd die Oranje speelt. Dan is het dus belangrijk om consumenten over te halen bij jouw winkel hun boodschappen te doen. Al is 50 miljoen euro extra niet veel op een jaaromzet van 37 miljard euro, toch willen supermarkten graag dat je dat geld bij hen besteedt.

Actie opzetten vergt lange aanloop

Aan de acties voor het EK werken de winkelketens nu al, weet Marco van Bilsen van BrandLoyalty. Dat bedrijf helpt winkels onder meer bij het bedenken en uitvoeren van dergelijke acties. "Het opzetten van een actie kost ongeveer een jaar. Bedrijven hebben hun plannen dus al klaar en geven daar nu het groene licht voor."

Albert Heijn

Albert Heijn bevestigt dat het deze zomer met een actie komt, maar houdt voor zich wat dat is. De supermarktketen is wel sinds dit jaar sponsor van de KNVB en viert de kwalificatie voor het EK al met oranje tompoucen.

Een succesvolle actie neemt concurrenten vaak de wind uit de zeilen weet Van Bilsen. "Er is vaak één actie die er met kop en schouders bovenuit steekt." Zo'n actie is vaak iets dat nog niet eerder gedaan is. "Er moet ook wat magie omheen ontstaan", omschrijft een woordvoerder van Albert Heijn het.

Veilige weg

Bedrijven kiezen volgens Van Bilsen soms voor de veilige weg door iets te doen wat bij een eerder toernooi succesvol was, "maar dat scoort zelden heel goed". Welke actie wel aanslaat, is moeilijk te voorspellen. "Je moet wat geluk hebben, ook met hoe goed Oranje het doet."

De acties bij supermarkten zijn overigens niet alleen een Nederlands fenomeen. "Dat denken we wel eens, maar het is echt wereldwijd", weet Van Bilsen. "Net als het sparen voor messen, pannen en glazen."

Door: ANP

17 januari '25 ( 9:15)

Jumbo presenteert jaarcijfers: "serieuze crisis"

Supermarktconcern Jumbo zat in een "serieuze crisis", zegt topman Ton van Veen donderdag bij de presentatie van de jaarresultaten in Veghel. Maar de winkelketen voert volgens hem nu een nieuwe koers en probeert onder meer met prijsverlagingen klanten aan zich te binden. Jumbo voert daarvoor stevige onderhandelingen met leveranciers.

17 januari '25 ( 9:05)

Supermarktconcern Jumbo loopt 400 miljoen euro mis door verkoopverbod tabak

Supermarktconcern Jumbo heeft flink last gehad van het verbod op tabaksverkopen in supermarkten dat op 1 juli 2024 is ingegaan. Het concern liep hierdoor vorig jaar 400 miljoen euro mis.

17 januari '25 ( 8:55)

Jumbo bespaart miljoenen door maatregelen tegen diefstal en agressie

Het verlies door winkeldiefstallen bij supermarkten van Jumbo is vorig jaar met 30 miljoen euro gedaald tot ongeveer 70 miljoen euro. Dat kwam volgens het supermarktconcern door getroffen maatregelen tegen diefstal en agressie en omdat Jumbo aandacht heeft gevraagd voor een prettige en veilige werkomgeving voor klanten en collega's.

17 januari '25 ( 8:30)

Nintendo onthult nieuwe Switch 2

Nintendo heeft een trailer gedeeld waarin de langverwachte Switch 2 wordt onthuld, de opvolger van de Switch die acht jaar geleden uitkwam. Het principe van de Switch lijkt hetzelfde te blijven: gamers kunnen het apparaat zowel handheld als via een extern beeldscherm gebruiken. De Switch 2 komt dit jaar uit, maar de exacte datum is nog onbekend. Nintendo maakt op 2 april meer informatie over de console bekend.

15 januari '25 (11:07)

Iconisch hotel-restaurant Château Wittem per direct gesloten

Sinds het vertrek van chef-kok Guido Braeken zit high-end boutiqe hotel-restaurantt Château Wittem in de penarie. Vervanger Fabiano Palombini kon de grote schoenen niet vullen en er is geen zicht op een nieuwe chef-kok. Daarom voelt eigenaresse Victoria Wilden zich genoodzaakt om haar hotel-restaurant in het iconische kasteel te sluiten. Alle reserveringen zijn inmiddels geannuleerd. Dit meldt L1Nieuws.

15 januari '25 ( 8:45)

Illegale aanbieder onlinegokspelen krijgt boete van 1,3 miljoen euro

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft Winning Poker Network (WPN), een aanbieder van onlinegokspelen, een boete opgelegd van bijna 1,3 miljoen euro. Volgens de toezichthouder liet WPN Nederlandse spelers toe op een goksite waarvoor het platform geen vergunning had.

14 januari '25 ( 8:45)

Arie Boomsma gaat podcast zelf maken en niet met producent

Arie Boomsma heeft besloten zijn podcast Over Routines zelf te gaan maken, in plaats van met een producent. De fitnessondernemer maakte zijn podcast over routines en rituelen van met name bekende Nederlanders altijd samen met mediabedrijf De Stroom.

13 januari '25 (14:24)

Nederlands cosmeticamerk Rituals eist 20 miljoen euro van The Body Shop vanwege na-aperij

Cosmeticamerk Rituals uit Nederland eist een schadevergoeding van The Body Shop wegens merkinbreuk. The Body Shop krijgt een rekening van 20 miljoen euro van Rituals. The Body Shop kreeg eerder al eens tijdens een rechtszaak te horen dat ze een assortiment verzorgingsproducten jarenlang na-aapte van hun concurrent. Dat meldt RTL Nieuws.

13 januari '25 (10:30)

Nederlandse popmuziek levert recordbedrag op in buitenland

De Nederlandse populaire muziek heeft het afgelopen jaar in het buitenland opnieuw meer opgeleverd dan het jaar ervoor. Afgelopen jaar bedroeg de exportwaarde ruim 220 miljoen euro, een stijging van 11 procent. Hiermee werd bovendien een record gevestigd, blijkt maandag uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Buma Cultuur.

10 januari '25 (13:01)

Franchisenemers van Blokker willen nieuwe winkels openen

Blokker ging in 2024 failliet en sloot haar eigen winkels, maar er zijn nog steeds Blokker-filialen open. Franchisenemers die als zelfstandigen werken, houden de winkels open en zien soms zelfs mogelijkheden voor uitbreiding. Dat melden RTL Nieuws en Hart van Nederland.