Zangers dienen klachten in over wanbetalende NPO
BAM! wil graag in beeld krijgen hoeveel artiesten een "eerlijke vergoeding" mislopen als zij optreden in NPO-radio- en televisieprogramma's. Daarom heeft de organisatie een meldpunt in het leven geroepen waar artiesten anoniem hun ervaringen en klachten kunnen delen. De website, www.meldpuntnpo.nl, is donderdag online gegaan.
Ondergewaardeerde artiesten
Het grote animo voor het meldpunt verrast ook BAM!, erkent Mollema. "Vaak durven artiesten niets te zeggen, uit angst niet meer teruggevraagd te worden", stelt hij. Volgens BAM! "dient ook de NPO zich te houden aan de Fair Practice Code, waarin overeengekomen is dat artiesten een eerlijke vergoeding moeten krijgen voor hun werk". Van artiesten hoort BAM! dat de publieke omroep zich in de praktijk niet altijd aan de code houdt. "En dat terwijl artiesten veel investeren in hun optredens. Ze maken reiskosten, repetitie-uren, huren technici en bandleden in, en dat (vaak) allemaal uit eigen zak."
De beroepsvereniging is hierover in gesprek met NPO en krijgt van NPO ook het signaal dat de organisatie het graag wil weten als er misstanden zijn. Een woordvoerder liet donderdagavond weten dat omroepen zelf moeten beoordelen wat een "redelijke vergoeding" is voor een artiest die optreedt in een programma. "Wat redelijk is, hangt af van de omstandigheden van het geval en is ter beoordeling aan de betreffende omroep", aldus de zegsman.
Door: ANP