Heel Nederland kan niet wachten om er na maanden van ‘intelligente lockdown’ weer eens op uit te gaan. De vakantieperiode is in aantocht en het zou toch wel heel vervelend zijn als we het dit jaar zonder vakantie buiten de deur zouden moeten stellen. Gelukkig heeft de overheid de coronamaatregelen dusdanig versoepeld dat in elk geval een vakantie in eigen land tot de mogelijkheden kan behoren. Dat is fijn, maar het betekent niet dat de risico’s rondom het coronavirus COVID-19 nu ook voorbij zijn. Bedrijven in de recreatiesector moeten COVID-19 zeer serieus blijven nemen, als ze dit jaar nog omzet willen draaien in de vakantieperiode. Het keurmerk voor COVID-19 preventiemaatregelen biedt hier een belangrijk handvat voor.
Het COVID-19 keurmerk
Om op een verantwoorde maar succesvolle manier uit de lockdown te komen, is het voor bedrijven in de recreatiebranche nodig manieren te vinden om diensten binnen de geldende richtlijnen voort te zetten. Dat is een hele opgave, want we hebben te maken met een potentieel dodelijk virus en halve maatregelen zijn dus geen optie. Wil je echt zeker weten dat je er alles aan doet, dan kan Kiwa’s
keurmerk COVID-19 daarbij helpen. Dit keurmerk is ontwikkeld voor bedrijven en organisaties die hun preventiemaatregelen in het kader van COVID-19 willen laten toetsen aan de geldende eisen, waarbij ook eventuele aanvullende branche- of bedrijfsrichtlijnen worden meegenomen. Bedrijven die inzetten op het behalen van dit keurmerk krijgen een periodieke beoordeling, waarbij de protocollen en preventiemaatregelen van het bedrijf worden gecontroleerd. Voldoet dit beleid om verspreiding van het coronavirus te beperken aan de geldende richtlijnen, dan ontvangt het bedrijf het COVID-19 keurmerk. Het COVID-19 keurmerk van Kiwa is gebaseerd op de structuur van internationale ISO-normen, waardoor het ook op een eenvoudige manier kan worden gecombineerd met andere managementsystemen en ISO certificeringen.
Vertrouwen scheppen bij terughoudende mensen
Behalve dat het COVID-19 keurmerk bedrijven in de recreatiesector de juiste handvaten biedt om alle nodige preventiemaatregelen en protocollen op een correcte en volledige manier te implementeren in hun bedrijfsvoering, kan het ook helpen om gasten over de streep te trekken die nog angstig zijn voor het coronavirus. Nu de behoefte aan vakantie en ontspanning groot is bij iedereen, kunnen er situaties ontstaan waarin er teveel mensen op één plek zijn. De keuze voor een recreatiebedrijf dat zich met behulp van een keurmerk zichtbaar inzet om de veiligheid en gezondheid van de gasten te waarborgen, zal eerder terughoudende mensen aantrekken dan een bedrijf dat niet investeert in zo’n certificering. Het schept vertrouwen in het bedrijf en de genomen maatregelen en sommige mensen hebben dat vertrouwen nu eenmaal nodig om de stap zo kort na de versoepelingen van de maatregelen te nemen.
Center Parcs geeft alvast het voorbeeld
Center Parcs heeft zich als eerste bedrijf ten doel gesteld deze
Kiwa certificering te behalen en het COVID-19 keurmerk te ontvangen. Met dit keurmerk op zak heropent Center Parcs zijn vakantieparken, waar dus met een scherp oog gelet wordt op de implementatie van protocollen en preventiemaatregelen in het kader van het coronavirus. Kiwa heeft Center Parcs handboek voor het omgaan met de risico’s van het virus getoetst op de richtlijnen en blijft reguliere controles uitvoeren bij het recreatiebedrijf. In alle vakantieparken van Center Parcs wordt dus volledig op basis van de overheids- en RIVM-richtlijnen gewerkt. Daarvoor zijn verschillende aanpassingen in de parken gedaan. De zwembaden in de vakantieparken zijn gewoon open, maar kennen wél een tijdslot, zodat er gedoseerd mensen in het bad zijn en het afstand houden voldoende gewaarborgd kan worden. Verder zijn er looproutes aangebracht, heeft het personeel extra training gehad, is het incheckproces volledig digitaal gemaakt en kunnen bezoekers hun handen op diverse plaatsen desinfecteren. Verder komt het aan op het gedrag van de medewerkers en gasten zelf. Dit is immers niet iets waar een keurmerk in kan voorzien, laat ook Kiwa weten. Dat betekent dus ook dat het wel degelijk ook de verantwoordelijkheid is van het recreatiebedrijf zelf om erop toe te zien dat preventiemaatregelen goed nageleefd worden door de gasten.