Voor wie het openbaar vervoer komende periode liever mijdt de e-bike een goed alternatief zijn. Maar niet in elke woonplaats hebben fietsers evenveel nut van een e-bike. Daarom heeft mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng samen met DAT.Mobility in kaart gebracht wat de e-bike-factor is van elke plaats. Dit meldt Goudappel Coffeng.
Samen hebben Goudappel Coffeng samen met DAT.Mobility website ebikeproof.nl ontwikkeld waar bekeken kan worden wat de e-bike-factor is van alle plaatsen in Nederland. De vergrote actieradius, het extra bereik, wordt de bezoeker van de website in één keer duidelijk. “Dit leidt ongetwijfeld tot nieuwe inzichten,” zegt mobiliteitsexpert Rico Andriesse van Goudappel Coffeng. “Niet alleen voor de fietsers zelf en de mensen die nu opeens zien dat een e-bike in deze periode wel een heel fijn alternatief is voor een andere vorm van vervoer. Het is ook voor de beheerders van de fietsinfrastructuur van belang."
Daarnaast kunnen gemeenten en provincies de gegevens uit de analyse van Goudappel Coffeng gebruiken om te beslissen waar ze nog meer investeren in hun fietsnetwerk.
Andriesse: "We hebben per provincie 'de winnaar' in kaart gebracht, de plaats met de hoogste e-bike factor. Zo hebben inwoners van Norg van alle Drenten het meest baat bij een elektrische fiets. Zij hebben met een gewone fiets weinig bestemmingen binnen bereik. De meeste plaatsen zijn nét te ver weg. Met een elektrische fiets kan makkelijk 15 kilometer worden gereden en bereikt de fietser veel meer bestemmingen."
In deze Nederlandse woonplaatsen heb je het meeste aan je e-bike
De winnaars per provincie zijn Norg (Drenthe), Ens (Flevoland), Eernewoude (Friesland), Hoenderloo (Gelderland) Ezinge (Groningen), Koningsbosch (Limburg), De Rips (Noord-Brabant), Zuiderwoude (Noord-Holland), Bentelo (Overijssel), Vreeland (Utrecht), Kats (Zeeland) en Molenaarsgraaf (Zuid-Holland).
Benieuwd wat de e-bike-factor van jouw woonplaats is? Kijk dan op ebikeproof.nl
Door: Nationale Recreatiegids