De 43ste editie van de Uitmarkt gaat digitaal. In juni lanceert de Uitmarkt een online platform waar artiesten, makers en instellingen hun werk tegen betaling kunnen aanbieden aan heel Nederland. De inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen, zodat zij via het platform extra inkomsten kunnen genereren. Dit meldt de Uitmarkt.
In aanvulling daarop zal er op 28 tot en met 30 augustus een ‘hybride’ Uitmarkt plaatsvinden. Op binnenlocaties met beperkt publiek, online via livestreams en op TV. Deze nieuwe vorm geeft invulling aan de enorme behoefte van de sector, het verlangen van het publiek en het doel van de Uitmarkt: een zo breed en divers mogelijk cultureel aanbod aanbieden aan een zo breed mogelijk Nederlands publiek. Hiermee is en blijft de Uitmarkt de nationale opening van het culturele seizoen.
Fysieke Uitmarkt niet haalbaar
Met de laatste aangekondigde maatregelen in de strijd tegen het coronavirus is duidelijk dat een ‘klassieke’ fysieke Uitmarkt eind augustus niet haalbaar is. Maar juist nu heeft vrijwel iedereen in Nederland een enorme behoefte aan steun, inspiratie, verbinding, verdieping en vermaak, zo stelt de Uitmarkt in een persbericht: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de Uitmarkt juist nu nationaal, dat gezamenlijke podium kan en moet zijn voor makers, artiesten, instellingen én publiek’.
Steun aan artiesten
Op korte termijn komt de Uitmarkt met een permanent online platform waar makers en artiesten voorstellingen tegen betaling aan heel Nederland kunnen aanbieden. Die inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen. Het moet een platform worden met een divers aanbod van muziek, dans, theater, boeken en beeldende kunst, van oude bekenden en jong talent, voor ieder publiek. Er zal bestaand werk worden getoond maar ook unieke speciaal voor het Uitmarkt-platform geregistreerde optredens. Begin juni moet het online zijn.
Voor meer informatie, zie de website van de Uitmarkt.
Door: Nationale Recreatiegids