Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Efteling past Coca-Cola-marketing aan na reprimande Foodwatch

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Europese voedselwaakhond Foodwatch heeft de Efteling een standje gegeven voor de wijze waarop ze bij de ingang proberen Coca-Cola aan de man te brengen. De reclame is te veel gericht op kinderen, en dat is tegen de regels van een intentieverklaring die ook de frisdrankgigant heeft ondertekend. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
De intentieverklaring staat bekend als EU Pledge, en is ondertekend door bedrijven uit de voedsel- en drankensector die zich hard willen maken te stoppen met de promotie van ongezonde producten bij jongeren onder de twaalf jaar. Daarmee gaan ze verder dan de al bestaande wet- en regelgeving rondom voedselmarketing, die wel ruimte laat reclame te maken voor ongezonde producten, gericht op jongeren onder de twaalf.
 

Sprookjestaferelen

 
Coca-Cola was een van de mede-ondertekenaars van de EU Pledge, maar conformeert zich er volgens Foodwatch onvoldoende aan. Zo zijn de frisdrankautomaten bij de ingang van de Efteling voorzien van sprookjestaferelen, en dat ziet Foodwatch als marketing die primair gericht is op kinderen. De Efteling heeft nu besloten dit aan te passen; vanaf volgende maand moeten de automaten qua marketing op 12+-niveau zitten.  
 

Coca-Cola Suite

 
Het is niet voor het eerst dat Foodwatch de Efteling op de vingers tikt wat betreft Coca-Cola-marketing. In december stelde de organisatie de Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel al aan de kaak. Toen werd er geschermd met het Nationaal Preventieakkoord, dat ook door het sprookjespark uit Kaatsheuvel is ondertekend. In dit akkoord wordt  onder meer door attractieparken toegezegd te 'zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod'. Toch mag de Coca-Cola Suite Deze mag vooralsnog gewoon blijven bestaan, omdat de kamer niet voornamelijk is gericht op kinderen onder de twaalf jaar.
 

Kinderspeellocaties als marketingspeeltuin

 
Naast Coca-Cola mogen ook Unilever, Friesland Campina en de Rabobank reclame maken in de Efteling. Uit een onderzoek van Panteia in opdracht van de Rijksoverheid kwam al naar voren dat veel bedrijven die deel uitmaken van het portfolio van Coca-Cola en Unilever relatief vaak voor kinderspeellocaties kiezen om reclame te maken voor hun producten. Foodwatch is daar niet blij mee: "De Efteling is voor kinderen, geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola."
 
Door: Nationale Recreatiegids
26 april '24 (12:40)

Heropening Sprookjesbos Valkenburg niet zonder slag of stoot: 'Hell of a job'

De wederopbouw van het oudste sprookjesbos van het land wordt een ‘hell of a job’ genoemd door de medewerkers. Het attractiepark in Valkenburg heeft een ruige periode achter de rug, getekend door vandalisme, een ongeluk met een attractie, faillissement en een brand, meldt 1Limburg.

25 april '24 (11:20)

Verdrietig nieuws: Efteling-huiskat Pjotr is overleden

Huiskat Pjotr die jarenlang in de Efteling woonde en vooral het Spookslot tot zijn thuis maakte, is deze week overleden aan de gevolgen van ouderdom. Een werknemer maakt het verdrietige nieuws bekend op Facebook. Dit meldt Looopings. 

24 april '24 (13:11)

Avonturenboerderij Molenwaard opent nieuw themagebied

Het mocht eventjes duren, maar dan heb je ook wat. Na een jaar te hebben gebouwd aan een nieuw themagebied is Avonturenboerderij Molenwaard blij dat zij ‘Het Erf’ officieel mogen openen. Op Het Erf vind je onder ander de nieuwe attractie ‘Fien & Teun Trekkerbaan’, horecapunt ‘Bakkerij de Boerderij’ en is er een nieuwe ontdekkingstocht genaamd ‘Het Insectenpad’, meldt Het Kompas Hardinxveld.

24 april '24 ( 9:49)

Erfgoedverenigingen niet blij met elektrificeren Stoomtrein in Efteling

De Stoomtrein in de Efteling gaat verduurzamen. Het pretpark in Kaatsheuvel kondigde deze week aan dat de treintjes van de steenkool afgaan en binnenkort op elektriciteit gaan rijden. Ondanks dat er afgezien van de aandrijving niets verandert aan de attractie, zijn erfgoedverenigingen Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) en Historisch Railvervoer Nederland (HRN) niet blij met de beslissing, meldt Monumentaal.

23 april '24 (11:11)

Sprookjesboom in Efteling vertelt geen verhaaltjes

Het lijkt bijna alsof de Efteling bezig is met een complete metamorfose van het park. Naast de Stoomtreintjes, Doornroosje en het Snoephuisje is het nu ook tijd voor de Sprookjesboom om verbouwd te worden. Dat levert een enigszins griezelig aangezicht op. De Sprookjesboom heeft momenteel geen mond meer om mee te praten, meldt Looopings.

22 april '24 (15:13)

Queen Elizabeth tijdelijk te zien in Madame Tussauds Amsterdam

Het wassen beeld van de Britse koningin Elizabeth staat in april en mei in Madame Tussauds in Amsterdam. Het beeld, dat gewoonlijk in Wenen staat, komt ter ere van haar geboortedag en Koningsdag naar Nederland.

22 april '24 (11:19)

Ook de stoomtrein in de Efteling gaat met de tijd mee

Het tijdperk van de tuffende stoomlocomotief in de Efteling is voorbij. Ook deze attractie in het pretpark in Kaatsheuvel moet met de tijd mee. Daarom besloot de Efteling om hier een elektrische trein van te maken, om de klimaatdoelen van het pretpark te halen. Dat meldt de Efteling.

22 april '24 ( 9:11)

Ouwehands Dierenpark eerste dierentuin in Nederland met koala's

Drie koala's zijn vrijdag aangekomen in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Ze zijn vanaf donderdag te zien voor bezoekers. Het is voor het eerst dat een dierentuin in Nederland koala's heeft.

19 april '24 (12:02)

Topmodel Heidi Klum vanaf nu te zien in Madame Tussauds

Vanaf vandaag kun je in het Madame Tussauds een nieuw wassenbeeld bekijken. Het Duitse topmodel Heide Klum is nu ook als wassenbeeld te zien in Madame Tussauds. Ze staat bekend om haar werk als internationaal topmodel, uitvoerend producent en presentatrice, meldt het museum.

19 april '24 ( 9:41)

Te veel bezoekers bij Efteling: miljoenenboete hangt boven hoofd

De Raad van State moet beslissen of de Efteling een boete krijgt opgelegd. Het pretpark in Kaatsheuvel zou meer bezoekers over de vloer hebben gehad dan toegestaan. Omwonenden stellen al meerdere jaren dat de Efteling het maximumaantal bezoekers overschrijdt. Als zij gelijk krijgen, dan hangt er een flinke boete boven het hoofd van het Kaatsheuvelse attractiepark, meldt Looopings.