In Nederland stijgt de populariteit van campers rap: in juni en juli steeg de verkoop met gemiddeld 85 procent ten opzichte van een jaar eerder. Uit een botsproef van ADAC, de Duitse ANWB, blijkt echter dat de veiligheid van kampeerauto’s niet in orde is. Wie met een camper bij een botsing betrokken raakt loopt groot risico om gewond te raken. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Bij de botsproef liet de
ADAC een camperbus met een snelheid van 56 kilometer per uur frontaal op een stationwagen botsen. Van zowel de camper als de auto werd de kreukelzone hard geraakt. De constructie van de voorzijde van de camper kon de energie van de botsing amper opvangen en de dummy’s op de voorstoelen van de camper lieten zien dat inzittenden gewond zouden zijn geraakt. Er bleek ‘een zeer hoog risico’ op verwondingen te zijn doordat de pedalen ver in de voetenruimte van de bestuurder opgeschoven waren. Volgens de ADAC zou de cabine van een camper de inzittenden juist zo goed mogelijk moeten beschermen. Dit blijkt niet het geval te zijn.
Achterin camper niet veilig
Daarnaast blijken inzittenden achterin de camper ook niet veilig te zijn en ‘een zeer hoog risico’ op verwondingen te lopen, vooral vanwege de constructie van de zitbank, die vaak van dun hout is gemaakt. Hoewel er veiligheidsgordels zijn kunnen deze juist ook voor inwendig letsel rond de buikstreek zorgen. Ook werd er hoofdletsel geconstateerd doordat de dummy’s tegen de bestuurdersstoel knalden.
Combinatie keukenkastjes en camper: niet echt veilig
Ook de keukenkastjes leveren gevaar op: deze vlogen bij de botsing met inhoud en al door de camper en kunnen daardoor dus inzittenden raken. De keukenkastjes bleken met maar een paar schroeven vast te zitten en niet met onderstel van de camper verbonden te zijn. Verder blijkt dat veel campers geen airbag voor de bijrijder hebben en dat een automatisch noodremsysteem vaak alleen als extra optie verkrijgbaar is.
Door: Nationale Recreatiegids