Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘Extremere weersomstandigheden bieden kansen voor Nederlandse recreatieondernemers’

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
schedule 4 min
location_on [xx]km
‘Extremere weersomstandigheden bieden kansen voor Nederlandse recreatieondernemers’
Vorige week bracht het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) de Vakantie Sentiment Monitor uit. Daarin werden een aantal conclusies getrokken, waaronder de keuze van Nederlanders om vakantie in eigen land te vieren vanwege extreme weersomstandigheden. HISWA-RECRON ziet daarin kansen voor ondernemers in Nederland, meldt de branchevereniging.

Een derde van de Nederlanders mijdt Zuid-Europese landen vanwege de extremere weersomstandigheden. Dan wordt er vaak gekozen voor een vakantie in eigen land. Dat biedt volgens HISWA-RECRON kansen voor lokale ondernemers.

Zo kunnen verschillende bedrijven in de recreatiesector, zoals campings, vakantieparken, watersportlocaties of andere voorzieningen hierop inspelen. De brancheorganisatie geeft hiervoor een aantal tips.

HISWA-RECRON stelt dat het aanbod van Nederlandse ondernemingen kan worden aangepast. “Zorg voor aantrekkelijke arrangementen en activiteiten die inspelen op de behoefte van vakantiegangers die dichter bij huis blijven.”

Ook geeft de vereniging de tip om duurzaamheid verder op de kaart te zetten. Bedrijven kunnen dan doen door te laten zien welke stappen zij nemen om duurzaamheid in het bedrijf te verwerken. Dat trekt namelijk de milieubewuste reizigers aan.

Als laatste stelt HISWA-RECRON dat er kan worden ingespeeld op de trend dat mensen steeds vaker buiten het hoogseizoen om op vakantie gaan. Door dynamic pricing, zoals het aanbieden van speciale kortingen buiten het hoogseizoen, kan de bezetting beter worden gespreid en kan een breder publiek worden getrokken. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor de komende twaalf maanden. In de monitor van NBTC wordt geconcludeerd dat mensen die hun vakantie nog moeten plannen vaak de drukkere maanden juli en augustus vermijden.

10 juli '24 ( 9:18)

Budgetmaatschappijen vervuilen minder dan traditionele vliegmaatschappijen

Wie binnen Europa wil vliegen – als je dat überhaupt al wilt – is het beste uit met een budgetmaatschappij. Niet alleen zijn deze over het algemeen een stukje goedkoper dan de traditionele maatschappijen, ze zijn ook efficiënter en dus minder vervuilend. Dat concludeert de Consumentenbond na eigen onderzoek. Naast efficiëntie vervoeren zij vaak ook minder overstappers en vliegen ze met zuinigere toestellen, meldt de Consumentenbond. 

09 juli '24 ( 9:52)

‘Gebruik tijdens vakantie geen openbare wifi en start smartphone elke dag opnieuw op’

Het is erg verleidelijk om een openbaar wifi-netwerk te gebruiken wanneer je op vakantie geen internet hebt. Die vind je overal: in cafés, op vliegvelden of in winkelcentra. Toch is het verstandig om deze niet of zo min mogelijk te gebruiken. Het kan zomaar voorkomen dat een cybercriminelen hiermee jouw persoonlijke gegevens proberen te stelen. Veel openbare wifi-netwerken zijn onbeveiligd en gebruiken geen versleuteling. Dat maakt het gemakkelijk voor criminelen om gegevens die mensen ontvangen en versturen te onderscheppen, meldt softwarebedrijf Visma. 

05 juli '24 ( 9:15)

Hoeveelheid verkochte merchandise Taylor Swift is 'uitzonderlijk'

De hoeveelheid merchandise van Taylor Swift die de afgelopen dagen bij de Johan Cruijff ArenA verkocht is, is "uitzonderlijk". Arnoud Maas, eigenaar van Arnie Merch, heeft dit niet eerder meegemaakt. Zijn bedrijf verzorgt de verkoop van alle merchandise bij concerten in het Amsterdamse stadion, maar ook bij de Ziggo Dome en AFAS Live.

05 juli '24 ( 8:30)

Zaterdag volle cafés door EK kwartfinale, omzet blijft achter

De cafés die zich richten op de EK-wedstrijden van Oranje verwachten zaterdag rond de kwartfinale tegen Turkije helemaal vol te zitten. Dat was bij eerdere duels van het Nederlands elftal al nagenoeg het geval, maar het groeiende belang van de wedstrijden en het gunstige tijdstip op de zaterdag om 21.00 uur zorgen naar verwachting voor extra drukte. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP.

04 juli '24 ( 9:53)

Extreem weer factor voor derde van Nederlanders bij maken vakantiekeuze

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een vakantie geboekt en gaat binnen een jaar nog weg. De populairste vertrekmaand is juli, ondanks dat er minder Nederlanders zijn die in deze maand en augustus een vakantie boeken. Ook kiezen mensen sneller voor een vakantie in eigen land als zij vrezen voor extreem weer. Dit blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). 

04 juli '24 ( 8:48)

Rode Kruis: vakantieganger niet voldoende voorbereid op ramp

Het Rode Kruis wil dat mensen die op vakantie gaan zich beter voorbereiden op noodsituaties die tijdens hun reis kunnen ontstaan. De organisatie stelt namelijk op basis van eigen onderzoek dat Nederlandse toeristen vaak niet weten hoe te handelen bij natuurgeweld.

03 juli '24 ( 8:50)

Arriva voert speciale abonnementen in voor treinen en bussen in Limburg

Kinderen tot en met 11 jaar oud kunnen later dit jaar gratis met het openbaar vervoer van Arriva in Limburg. De provincie voert daarvoor vanaf de tweede helft van 2024 een speciaal abonnement in. Ook komt er een abonnement voor jongeren die daarmee korting krijgen op reizen met Arriva.

01 juli '24 (10:32)

Noordelijke ondernemers, overheden en onderwijs verdiepen samenwerking

Ondernemers, overheden en onderwijs uit de gastvrijheidsbranche uit Noord-Nederland verzamelden op 25 juni in Appelscha om samen acties te bedenken om het groeiende probleem van personeelstekorten in de branche op te lossen. Bijna één jaar na lancering van het landelijke ‘Hospitality Pact’ hebben regionale partijen afgesproken om ook hier de handen ineen te slaan.

28 juni '24 (11:58)

Veel vrijetijdsondernemers kampen met hoge kosten

In 2024 heeft de vrijetijdssector een groeivolume van 3 procent en zal daar in 2025 naar verwachting 1,5 procent bij komen. De toename van consumptie en groei van met name buitenlandse bezoekers zijn de belangrijkste oorzaken voor deze groei. Tegelijkertijd kampen vrijetijdsondernemers nog altijd met hoge kosten door stijgende lonen, huurprijzen en inkoopprijzen. Dit meldt ABN AMRO in haar laatste sectorprognose.