Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Overgrote meerderheid klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform

Door Nationale Recreatiegids / Ilias van Bruggen
schedule 132 min
location_on [xx]km
Overgrote meerderheid klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
Een klein 90 procent van klanten van vakantieplatformen zijn van plan in de komende drie jaar via hetzelfde platform te boeken. In de afgelopen drie jaar boekten klanten gemiddeld 3,3 keer bij eenzelfde partij, blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen. Dit is een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders, meldt de organisatie.

De boekfrequentie in de afgelopen drie jaar en de boekintentie in de komende drie jaar vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten van vakantieplatformen. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk inzicht van de posities van verschillende vakantieplatformen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Boekfrequentie

Gemiddeld boekte een vakantieganger in de afgelopen drie jaar 3,3 keer via dezelfde partij. De intentie om in de komende drie jaar nogmaals te boeken bij hetzelfde platform is gemiddeld 88 procent. Bij Hotels.com ligt dat percentage zelfs op 93 procent. Dit is dan ook het platform met de hoogste boekintentie.

Booking.com

Booking.com is de enige partij die hoger dan gemiddeld scoort op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. De klanten van Booking.com boekten in de laatste drie jaar gemiddeld 5,2 keer een verblijf of vervoer bij deze partij. Daarmee heeft Booking.com de hoogste frequentie van alle platformen. Ruim negen op de tien (91 procent) klanten van de partij zijn van plan om binnen drie jaar weer via Booking.com te boeken.

Boekintentie Micazu

Micazu scoort relatief laag op zowel de boekfrequentie als de boekintentie. Gemiddeld boekten klanten van Micazu de afgelopen drie jaar twee keer via het platform. Ruim drie op de vier (77 procent) klanten hebben de intentie om in de komende drie jaar opnieuw een reis te boeken bij dit platform. Micazu richt zich op vakantiehuizen en villa’s. Het gaat hierbij om reizen in een hogere prijsklassen. Het is dan ook niet verrassend dat klanten deze reizen minder vaak maken.

21 juni '24 ( 8:55)

'Swift-effect' ook te merken door busbedrijf FlixBus: toename boekingen

Busbedrijf FlixBus ziet in aanloop naar het concert van Taylor Swift in de Amsterdamse Johan Cruijff ArenA een klein "Taylor Swift-effect", met een toename van 8 tot 13 procent in het aantal boekingen rond de concertdagen vergeleken met een normale periode. Ook de Twentse busvervoerder Brookhuis merkt dat er veel vraag is naar vervoer van en naar Amsterdam. Het busbedrijf brengt van 4 tot en met 6 juli ruim tweehonderd Taylor Swift-fans van en naar het concert van de popster. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij, laat het bedrijf donderdag weten.

20 juni '24 ( 9:10)

Koopjedeal.nl stopt week na boete van ACM

Aanbiedingenwebsite koopjedeal.nl kondigt aan ermee te stoppen. Dat schrijft de site, ruim een week nadat bekend is geworden dat het bedrijf achter koopjedeal.nl een boete moet betalen vanwege nepkortingen.

20 juni '24 ( 8:30)

Komst van Taylor Swift zorgt voor 'Swiftonomics' en geeft lokale ondernemers een boost

De komst van popster Taylor Swift naar een drie keer uitverkochte Amsterdamse Johan Cruijff ArenA begin volgende maand kan de lokale economie een korte, maar merkbare boost geven. Maar economen zeggen dat de impact op de omvangrijke Nederlandse economie beperkt is, omdat mensen op andere uitgaven zullen besparen en doordat bijvoorbeeld de opbrengsten uit de ticketverkoop naar de Amerikaanse onderneming van Swift wegvloeien.

18 juni '24 (11:02)

Gemeente Veere spekt kas met toeristenbelasting

Het blijkt dat de toeristenbelasting die gemeentes ontvangen voor verblijfsgasten in hun gemeente erg lucratief kan zijn. PZC meldt dat de gemeente Veere in 2023 meer dan 10 miljoen euro aan toeristenbelasting heeft kunnen incasseren. Dat is bijna een miljoen meer dan in het jaar ervoor.

17 juni '24 (10:35)

Subsidieregeling recreatie Zuid-Holland opengesteld

De subsidieregeling voor recreatie in de provincie Zuid-Holland is sinds vorige week opengesteld. Deze is bedoeld voor projecten die bijdragen aan het uitbreiden en verbeteren van recreatiemogelijkheden in de provincie, het beter bereikbaar maken van recreatiegebieden en het stimuleren van aantrekkelijke, beleefbare, veilige en duurzame waterrecreatie. In totaal is er 2.250.000 euro beschikbaar voor de Kwaliteitsimpuls, meldt provincie Zuid-Holland.

17 juni '24 ( 8:55)

Radio Drenthe laat in zomermaanden AI-stem nieuwsbulletins lezen

Radio Drenthe laat in de zomer de nieuwsbulletins op zaterdag en zondag voorlezen door een kunstmatige stem. Dat meldt RTV Drenthe. Na de zomer wordt besloten of de omroep verder gaat met de AI-stem.

14 juni '24 (13:26)

Gelderland verwacht meer toeristen deze zomer

De provincie Gelderland is positief gesteld over de het toerisme deze zomer. Vooral campings en vakantiehuisjes lijken populair te zijn, meldt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

14 juni '24 (10:05)

ANWB verzelfstandigt touroperating activiteiten

Fox gaat zelfstanding verder. Gert-Jan Bressers (algemeen directeur) en Richard Broekhoven (financieel directeur) nemen het bedrijfsonderdeel Touroperating middels een management buy-out over van de ANWB. De nieuwe organisatie gaat verder onder de naam Fox Reizen en blijft voor de ANWB de ledenreizen ontwikkelen en uitvoeren, meldt ANWB.

13 juni '24 (15:04)

Dineren in de wolken op 190 meter: dat kan bijna in Nederland

Dit najaar opent in Rotterdam het hoogste restaurant van de Benelux. Op een hoogte van 190 meter komt een restaurant en cocktailbar in de Zalmhaventoren. Met zijn 215 meter is deze toren de hoogste in Nederland en de hele Benelux. Vanaf hier heb je een adembenemend uitzicht op niet alleen Rotterdam, maar ook op een groot deel van de Randstad.

13 juni '24 (10:55)

Slecht weer zorgt voor veel lastminute vakantieboekingen

Meer Nederlanders zoeken lastminute elders de zon op door het matige zomerweer in ons land. Reisorganisaties TUI, Sunweb en Corendon zagen de lastminuteboekingen de afgelopen week flink stijgen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral Turkije, Spanje en Griekenland zijn populair, signaleren de organisaties.