Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ACM: reisaanbieders moeten risico's code oranje beter uitleggen

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Reisaanbieders moeten consumenten die naar gebieden afreizen waarvoor een oranje reisadvies geldt vooraf beter informeren over de mogelijke risico's. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat het niet alleen om het risico op besmetting met het coronavirus, maar ook over eventueel beperkende maatregelen die daar gelden. Zeker omdat niet altijd kosteloos kan worden geannuleerd.

Een oranje reisadvies betekent in de basis dat alleen noodzakelijke reizen naar die regio's uitgevoerd zouden moeten worden. Vakanties vallen daar niet onder. Maar zowel reisaanbieders als reizigers willen graag dat iedereen weer kan reizen, ziet ook de toezichthouder. Reizigers zouden daarom vooraf al goed geïnformeerd moeten worden over de eventuele gevolgen, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken.

De ACM wijst er verder op dat voor de coronacrisis reisorganisatoren zelf de pakketreis annuleerden als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Met het voortduren van de coronacrisis wordt dit niet langer standaard gedaan.

Bereikbaarheid

Naast het informeren van de reiziger moeten reisaanbieders volgens de ACM gedurende de vakanties ook goed bereikbaar zijn. Bij onvoorziene omstandigheden zijn de reisorganisaties ook verplicht om hulp en bijstand te bieden. Dat kan ook betekenen dat bij verslechterde omstandigheden op de bestemming vakantiegangers hun vakantie moeten afbreken. De kosten voor de repatriëring zijn voor de reisorganisaties.

Kleine reisaanbieders verenigd in VvKR wijzen juist naar de overheid die beter moet informeren. De toonzetting van de ACM is in hun ogen ongenuanceerd. Zo hangt kosteloos annuleren of repatriëren af van verschillende factoren. Ook ontbreekt in de oproep van de ACM informatie over de inmiddels vele manieren van verzekeren die mogelijk zijn bij het maken van een reis bij code oranje.

Het frustreert de leden van VvKR ook dat het ministerie vanaf het begin van de pandemie de reisadviezen op een andere manier is gaan gebruiken dan voorheen. Ze zouden nu vooral worden gebruikt om reizen te ontmoedigen en er zou ook geen logica zitten in de adviezen. "Helaas verliest reisadviescode oranje hiermee geloofwaardigheid" stelt de VvKR.

Door: ANP

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.