Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ACM: reisaanbieders moeten risico's code oranje beter uitleggen

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Reisaanbieders moeten consumenten die naar gebieden afreizen waarvoor een oranje reisadvies geldt vooraf beter informeren over de mogelijke risico's. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat het niet alleen om het risico op besmetting met het coronavirus, maar ook over eventueel beperkende maatregelen die daar gelden. Zeker omdat niet altijd kosteloos kan worden geannuleerd.

Een oranje reisadvies betekent in de basis dat alleen noodzakelijke reizen naar die regio's uitgevoerd zouden moeten worden. Vakanties vallen daar niet onder. Maar zowel reisaanbieders als reizigers willen graag dat iedereen weer kan reizen, ziet ook de toezichthouder. Reizigers zouden daarom vooraf al goed geïnformeerd moeten worden over de eventuele gevolgen, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken.

De ACM wijst er verder op dat voor de coronacrisis reisorganisatoren zelf de pakketreis annuleerden als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Met het voortduren van de coronacrisis wordt dit niet langer standaard gedaan.

Bereikbaarheid

Naast het informeren van de reiziger moeten reisaanbieders volgens de ACM gedurende de vakanties ook goed bereikbaar zijn. Bij onvoorziene omstandigheden zijn de reisorganisaties ook verplicht om hulp en bijstand te bieden. Dat kan ook betekenen dat bij verslechterde omstandigheden op de bestemming vakantiegangers hun vakantie moeten afbreken. De kosten voor de repatriëring zijn voor de reisorganisaties.

Kleine reisaanbieders verenigd in VvKR wijzen juist naar de overheid die beter moet informeren. De toonzetting van de ACM is in hun ogen ongenuanceerd. Zo hangt kosteloos annuleren of repatriëren af van verschillende factoren. Ook ontbreekt in de oproep van de ACM informatie over de inmiddels vele manieren van verzekeren die mogelijk zijn bij het maken van een reis bij code oranje.

Het frustreert de leden van VvKR ook dat het ministerie vanaf het begin van de pandemie de reisadviezen op een andere manier is gaan gebruiken dan voorheen. Ze zouden nu vooral worden gebruikt om reizen te ontmoedigen en er zou ook geen logica zitten in de adviezen. "Helaas verliest reisadviescode oranje hiermee geloofwaardigheid" stelt de VvKR.

Door: ANP

06 februari '25 ( 8:30)

Nederlandse fietsbranche pleit voor keurmerk e-bikes

Nu het kabinet niets ziet in een wettelijke minimumleeftijd en helmplicht die alleen voor fatbikes geldt, pleit de Nederlandse fietsbranche voor een keurmerk voor e-bikes. Zo'n keurmerk zou direct duidelijk moeten maken of consumenten en handhavers te maken hebben met een legale of illegale e-bike, denkt brancheorganisatie RAI Vereniging.

05 februari '25 (11:48)

Modewinkel Vanilia failliet verklaard

Modewinkelketen Vanilia is door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Het van oorsprong Nederlandse merk met zijn hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Wormerveer heeft zeventien winkels, een webshop en verkooppunten in enkele winkels van de Bijenkorf.

05 februari '25 ( 9:05)

Medewerkers distributiecentrum Albert Heijn protesteren

Medewerkers van het distributiecentrum van Albert Heijn in Hoorn gaan woensdag voor de poort van het bedrijf protesteren. Volgens FNV weigert het supermarktbedrijf om met de werknemers en vakbonden afspraken te maken over een sociaal plan. Volgens de vakbond doen tientallen medewerkers mee aan de protestactie.

05 februari '25 ( 8:35)

Opnieuw meer abonnees en omzet voor Spotify

Spotify heeft in de laatste drie maanden van 2024 weer meer nieuwe abonnees erbij gekregen en de omzet zien stijgen. In totaal hadden 263 miljoen mensen een premium-abonnement op de muziekstreamingdienst, 11 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2023. Mede hierdoor en door hogere opbrengsten uit advertenties is de omzet van het bedrijf uit Zweden toegenomen.

03 februari '25 (10:00)

Recordaantal nieuwe molenaars en mensen die opleiding starten

Een recordaantal van 110 mensen is vorig jaar geslaagd voor de opleiding tot molenaar, melden het Gilde van Molenaars en de vereniging De Hollandsche Molen. De 95 nieuwe windmolenaars en 15 watermolenaars namen zaterdag hun getuigschrift in ontvangst.

31 januari '25 (11:39)

Supermarkten waarschuwen voor nog duurdere boodschappen

In de supermarkten zullen de prijzen van bepaalde A-merken ook in 2025 stijgen. Dat verwachten de topmannen van Jumbo en PLUS. Producten, zoals koffie van A-merken, stijgen nu harder qua prijs dan de koffie van huismerken. Dat komt omdat fabrikanten hogere inkopprijzen vragen. Dat meldt Hart van Nederland.

31 januari '25 ( 8:40)

Flitsbezorgers Flink en Getir beboet voor bijna half miljoen euro

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft voor bijna een half miljoen euro aan boetes verstuurd aan flitsbezorgers Getir en Flink. Eerder constateerde de inspectie in anderhalve maand meer dan 180 overtredingen bij de bedrijven en een platform dat zij gebruikten. In vrijwel alle gevallen was er sprake van illegale arbeid.

31 januari '25 ( 8:32)

Belgische uitgever Mediahuis neemt onlineplatforms ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris over

De Belgische uitgever Mediahuis, het bedrijf achter kranten als De Telegraaf en NRC, wil onlineplatforms als ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris inlijven. Het concern neemt daarvoor het bedrijf achter die vergelijkingssites, DGN Groep, over.

28 januari '25 (12:29)

Peter Gillis moet 50.000 euro achterstallig salaris betalen aan ex-medewerker

Nederlands bekendste recreatieondernemer Peter Gillis is door de rechtbank in Den Bosch veroordeeld tot het betalen van 50.694,90 euro aan achterstallig salaris aan zijn voormalig horecamanager Samir. De uitspraak volgt nadat Samir in februari 2023 een rechtszaak aanspande vanwege 1632 niet-betaalde overuren. Dit meldt Omroep Brabant.

27 januari '25 (14:38)

Meerdere blikjes en flesjes Coca-Cola teruggeroepen vanwege te veel chloraat

Coca-Cola roept meerdere blikjes en glazen flesjes frisdrank van het bedrijf terug omdat er te veel chloraat in zit. Het gaat om bepaalde verpakkingen van Coca-Cola en een aantal andere merken die onder The Coca-Cola Company vallen, namelijk Fuze Tea, Fanta Cassis, Minute Maid en Hawai Tropical. De frisdranken zijn verkocht in winkels en automaten. Consumenten krijgen hun geld terug als ze het product terugbrengen naar de winkel waar ze het hebben gekocht.