Swift-concerten in Amsterdam deden lokale economie goed
Massaal komen fans van Taylor Swift naar haar concerten toe. Die fans geven dan ook veel geld uit aan onderdak, eten, transport en merchandise. Het leidde vorig jaar zelfs tot de term ‘Swiftonomics’.
Nederland
Volgens economen was er een korte boost zichtbaar rondom de concerten van Taylor Swift in Amsterdam. Volgens econoom Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam zo’n 25 tot 30 miljoen euro voor de ticketopbrengst. “Gemiddeld hebben mensen 125 tot 150 euro betaald, en buitenlandse fans geven 250 euro uit aan een hotel in Amsterdam, eten en plaatselijk vervoer.” Voor Nederlandse fans is het wat minder: zij geven wel geld uit aan transport en eten, maar dat komt volgens de econoom uit op ‘een paar tientjes per persoon’.
Wel stelt de econoom dat er eigenlijk meer van ‘Arenanomics’ moet worden gesproken dan van Swiftonomics. De concerten van andere artiesten, Coldplay, Beyoncé en Harry Styles, leverden de Arena in totaal 2 miljard euro op.