Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Malevich: Aftermath and afterlife of the russian avant-garde

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 19 min
location_on [xx]km
Het Stedelijk en de Universiteit Leiden presenteren op 16 en 17 januari het symposium Aftermath and Afterlife of the Russian Avant-Garde, over de opkomst, ondergang, invloed en relevantie van de Russische avant-garde. Het symposium vindt plaats in het kader van de tentoonstelling Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren: Noodzakelijk. Mail naar reservations@stedelijk.nl, ovv naam, telefoonnummer en datum van het programma dat u wilt bijwonen.

Gekeken wordt naar het verband tussen de ontmanteling en onderdrukking van de avant-garde in de jaren ‘20 en ‘30 in Rusland en de latere wederopleving en canonisering na de val van het communisme, zowel in het Westen als in Rusland. De Russische avant-garde werd verleden tijd in de jaren ’30, nadat alle kunstenaars-groepen gelijkgeschakeld werden in een algemene 'Kunstenaarsunie'. Het lot van de Russische avant-garde was echter al in de eerste helft van de jaren ’20 bepaald. Toen emigreerden kunstenaars als Kandinsky, Chagall, Gabo, Falk en Redko. Ook vond er een stilistische herijking plaats van een grote groep gematigde avant-gardisten zoals Aristarch Lentoelov, Vladimir Lebedev en Pyotr Konchalovsky. Zij kozen uiteindelijk voor een minder vooruitstrevende of zelfs uitgesproken behoudende schilderstijl.

Na de Tweede Wereldoorlog begon in het Westelijk halfrond een nieuwe lichting kunstenaars, critici en historici belangstelling te tonen voor de Russische avant-garde. De westerse neo-avant-garde voelde zich sterk aangetrokken tot de radicale Russische esthetische strategieën en de politieke implicaties daarvan. Met aan de ene kant de Koude Oorlog en aan de andere kant het neo-marxistisch verzet tegen het kapitalisme bleef de herleving van de Russische avant-garde lange tijd van grote invloed in Europa en Noord-Amerika. De Russische avant-garde werd (opnieuw) een baken van artistieke vrijheid, radicale vernieuwing en non-conformisme.

In het Rusland na Stalin vormde de avant-garde enerzijds een belangrijk model en een inspiratiebron voor de groeperingen die in de jaren ‘60 en ‘70 opkwamen; anderzijds werd ze ook gezien als elitair en oneigen, zelfs tot lang na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

De positie van de Russische avant-garde is ook nu nog relevant. De wens binnen de Russische politiek om de continuïteit tussen de Sovjet- en post-Sovjetperiode te benadrukken lijkt van doorslaggevende invloed op de nog altijd problematische positie van de Russische avant-garde in en ten opzichte van Rusland.

De belangrijkste vragen die op dit symposium aan de orde komen, houden verband met het politieke karakter van de avant-garde. In welke mate lieten de kunstenaars in Rusland zich leiden door de politieke context van hun werk? Of bleken hun eigen filosofische en esthetische interesses toch sterker te zijn? En in dat geval, welke strategieën pasten ze dan toe om hun esthetische onafhankelijkheid te behouden? En wat de receptie betreft: in hoeverre was de politieke context van de avant-garde bepalend voor de opleving, herbeleving, positieve receptie en uiteindelijke canonisering in het Westen?
Een breed scala aan sprekers zal ingaan op bovenstaande vragen, en ze koppelen aan de huidige tentoonstelling in het Stedelijk: Kazimir Malevich en de Russische avant-garde.

Programma donderdag 16 januari 2014
10.00 Deuren open

10.30 Welkomstwoord en inleiding door Hendrik Folkerts (curator Public Program, Stedelijk Museum Amsterdam) en Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden)

Sessie 1: Neo- en post-avant-garde
In de verschillende reactiveringen van de Russische avant-garde werden elementen van de avant-gardistische nalatenschap ingezet voor specifieke esthetische en filosofische doeleinden. Hoe benaderden en zagen kunstenaars deze nalatenschap, en hoe bepalend waren daarbij de verschillende canoniseringen (de receptie van de Russische avant-garde ten tijde van de Koude Oorlog bijvoorbeeld) voor hun begrip van de avant-garde? En hoe bepalend waren deze opvattingen weer voor hun reacties door middel van hun werk?

11.00  Lezing Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University of Kent)

11.45  Vragen van het publiek

12.15  Rondetafel-gesprek met Christina Lodder (hoogleraar kunstgeschiedenis en -filosofie, University  of Kent), Natalia Murray (docent, The Courtauld Institute of Art) en Eric de Bruyn (docent kunstgeschiedenis, Universiteit Leiden), moderator: Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

13.30  Einde sessie

13.30-15.00  Lunchpauze

Sessie 2: Canonisering
De canon van de Russische avant-garde is problematisch omdat er in politiek en geografisch opzicht verdeeldheid heerst over de vraag waar de Russische avant-garde precies voor staat. Waarom wordt Malevich aanbeden en is Filonov vrijwel onbekend? Deze forumdiscussie gaat in op dit probleem aan de hand van verschillende casestudy’s en legt de nadruk op de historische context, al komen ook naoorlogse opvattingen aan bod.

15.00  Korte lezingen van 20 minuten van Linda Boersma (docent kunstgeschiedenis, universiteit van Utrecht), Christina Kiaer (hoogleraar kunstgeschiedenis, Northwestern University) en Nicoletta Misler (hoogleraar moderne Oost-Europese kunst, Instituto Universitario Orientale, Napels)

16.00  Forumdiscussie, moderator: Jane Sharp (universitair professor 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University, New Jersey)

16.30  Einde sessie

Programma vrijdag 17 januari 2014
10.30  Deuren open

10.45  Korte introductie door Sjeng Scheijen - samenvatting van de sessies op 16 januari

Sessie 3: Artistieke strategieën
Kunstenaars maken gebruik van artistieke strategieën om politieke ideeën tot uiting te brengen, maar ook om deze te omzeilen en ontkrachten. In politiek turbulente omstandigheden gebruiken kunstenaars hun creativiteit om een innerlijke wereld te scheppen die plek biedt aan excentrieke, spirituele en hoogstpersoonlijke ideeën over de werkelijkheid, die zowel specifiek aan de contemporaine politieke situatie als utopisch kunnen zijn. Dit 'innerlijke wereld'-aspect van de Russische avant-garde (in al zijn gedaanten) lijkt vaak over het hoofd te worden gezien. In deze sessie wordt dit aspect van de Russische avant-garde nader bekeken om te begrijpen hoe een antipolitieke stellingname deel kon zijn van de avant-garde.

11.00  Korte lezingen van 20 minuten door Jane Sharp (universitair hoofddocent 20ste-eeuwse kunst, Rutgers University), Tim Harte (universitair hoofddocent Russisch en mededirecteur van het Russian Flagship Program, Bryn Mawr College) en John Bowlt (hoogleraar Slavische talen en literatuur, University of Southern California)

12.00  Forumdiscussie, moderator: Inge Wierda (onafhankelijk kunsthistorica)

12.30-14.00  Lunchpauze

Sessie 4: Politiek
Zowel persoonlijke politieke opvattingen als de realiteit van het leven onder het Sovjetregime en de prerevolutionaire politiek waren van invloed op de Russische avant-garde. Hoe verhielden deze beiden zich tot elkaar? In hoeverre waren politieke opvattingen van invloed op de esthetische productie? Of was de politieke context misschien minder belangrijk dan doorgaans wordt aangenomen?

14.00  Korte lezingen van 20 minuten van Sjeng Scheijen (postdoc- onderzoeker/VENI-laureaat, Universiteit Leiden), Alexandra Shatskikh (onafhankelijk wetenschapper, Moskou) en Susan E. Reid (hoogleraar Russische en Sovjet-kunstgeschiedenis, University of Sheffield)

15.00  Forumdiscussie, moderator: Ellen Rutten (professor Slavische Literatuur en Cultuur, UvA)

15.30  Einde sessie

15.45  Afsluiting door Margriet Schavemaker (hoofd onderzoek, Stedelijk Museum Amsterdam)

16.30  Einde van het symposium

© Nationale Recreatiegids

03 mei '24 ( 9:32)

Mogelijk regenpak mee naar dodenherdenking en Bevrijdingsdag

Het wordt komend weekend licht wisselvallig weer. Volgens Weeronline is er op beide dagen kans op buien bij temperaturen van 15 tot 18 graden.

03 mei '24 ( 9:26)

Compensatie van 10 euro na chaotisch Loveland valt niet bij iedereen goed

De organisatie van het festival Loveland van Oranje biedt bezoekers 10 euro korting op de editie van volgend jaar, omdat er tijdens Koningsdag dit jaar lange wachttijden waren. Ook was er chaos bij het betreden van het festivalterrein. Een woordvoerder laat weten dat de organisatie dit betreurt. "Daarom willen wij al onze bezoekers graag 10 euro korting bieden op Loveland van Oranje Festival 2025." Het Parool meldt dat bezoekers van het festival de compensatie dan weer betreuren. Sommige mensen hebben voor honderd euro aan munten gekocht en kunnen daar nu niets meer mee.

03 mei '24 ( 8:59)

Tong Tong Fair in Den Haag gaat niet door vanwege financiële perikelen

De Tong Tong Fair in Den Haag gaat dit jaar niet door in verband met geldproblemen. De 64e editie van het Indische cultuurfestival zou vanaf 24 mei plaatsvinden.

03 mei '24 ( 8:49)

Geen concert Burna Boy in Johan Cruijff ArenA door 'onvoorziene omstandigheden'

Het concert van Burna Boy in de Johan Cruijff ArenA op 9 juni van dit jaar gaat niet door. Dat meldt organisator Bon Bon Entertainment op de website. De show is geannuleerd vanwege "onvoorziene omstandigheden die ervoor zorgen dat we onze hoge standaarden voor evenementen niet kunnen waarborgen".

02 mei '24 (13:47)

NVWA onderzoekt maag- en darmklachten na Koningsdag in Berkel en Rodenrijs

Volgens de GGD Rotterdam-Rijnmond hebben meerdere mensen overgegeven en diarree gekregen na een bezoek aan Koningsdag in Berkel en Rodenrijs. Wat de bron van de mogelijk besmetting is? Dat zoekt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) uit, meldt de Telegraaf.

02 mei '24 (13:18)

Contract MotoGP met TT van Assen met vijf jaar verlengd

De TT van Assen heeft het contract met de MotoGP met vijf jaar verlengd. Het circuit in Drenthe is nu tot en met 2031 verzekerd van de koningsklasse van de motorsport dankzij een nieuwe overeenkomst met rechtenhouder Dorna.

02 mei '24 (11:48)

Appelpop maakt reeks nieuwe namen bekend

Roxy Dekker, Froukje en Roxeanne Hazes treden dit jaar op tijdens Appelpop. De organisatie van het gratis festival in Tiel maakte donderdag weer een reeks nieuwe namen bekend, waardoor er nu zeventien acts bekend zijn voor de aankomende editie op 13 en 14 september.

02 mei '24 (10:52)

Blokkenschema Down The Rabbit Hole 2024 eindelijk online

Ga jij juli naar Down The Rabbit Hole en wil je je festivalschema alvast invullen? Dat kan vanaf nu. Het blokkenschema van het festival staat eindelijk online. Leg snel vast of je naar Action Bronson of Psychedelic Porn Crumpets gaat of maak de keuze tussen Yard Act of Naomi Sharon. Het blokkenschema is in PDF beschikbaar maar ook op je telefoon te downloaden. Dit meldt Festileaks. 

02 mei '24 ( 8:30)

Bevrijdingsfestivals in zwaar weer ondanks steun overheid

Gratis bevrijdingsfestivals hebben het financieel zwaar, ook al is het Rijk dit jaar voor het eerst bijgesprongen met een bedrag van 1 miljoen euro. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs verschillende festivals.

01 mei '24 (13:15)

Il Divo eind oktober in Ziggo Dome

Het kwartet Il Divo staat op 31 oktober in de Ziggo Dome in Amsterdam. Het optreden staat in het teken van het 20-jarig bestaan van de groep. De kaartverkoop gaat woensdag van start.