Zeeland heeft magerste aanbod topattracties: “onderzoek tendentieus”
Voor de vijfde keer onderzocht Hendrik Beerda van merkadviesbureu Hendrik Beerda Brand Consultancy de bekendheid van Nederlandse dagattracties. Het onderzoek vond plaats onder zestienhonderd personen. De uitkomsten hiervan tonen volgens Beerda aan dat Zeeland het meest beperkte aanbod heeft als het om dagattracties gaat; slechts een attractie geniet een landelijke reputatie: Deltapark Neeltje Jans.
Coördinator Margot Tempelman van het Kenniscentrum Kusttoerisme noemt de uitkomsten van het onderzoek 'tendentieus': “Beerda legt de lat bij hele hoge bezoekersaantallen. Het wekt de indruk dat Zeeland ver achterloopt, maar er zijn hier heel veel dagattracties en musea. Het Watersnoodmuseum komt er bijvoorbeeld niet in terug, terwijl dat vorig jaar 85.000 bezoekers trok. Het aanbod is kleinschalig, maar wel heel divers. Ik zou willen zeggen: word even wakker en kom eens kijken."
Volgens Tempelman hoeft Zeeland ook niet nog een grote publiekstrekker, omdat die er al is: de kust. Gezien het aantal inwoners van de provincie (380.000) past kleinschaligheid beter, zo stelt ze.
Door: redactie Nationale Recreatiegids