Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Cultuurpodia 'meer op waarde geschat' na een jaar sluiting

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Het is een jaar geleden dat vanwege corona alle podia in Nederland de deuren moesten sluiten. Eén jaar coronacrisis heeft veel moeilijkheden opgeleverd, maar de directeur van de branchevereniging van podia in Nederland, VSCD, ziet ook een mooie kant. "Door de crisis ervaren we, het publiek, de samenleving en wij als sector, veel meer dat cultuur ontspanning, verbeelding en saamhorigheid brengt. De sector wordt meer op waarde geschat", ziet Gabbi Mesters.

Wat voor effect een jaar gesloten toegangsdeuren van schouwburgen, concertgebouwen en theaters betekent, is te zien in de bezoekersaantallen. "Het aantal bezoeken bij VSCD aangesloten leden was in 2019 12,3 miljoen en in 2020 4,9 miljoen", zegt Mesters tegen het ANP. De leden zijn alle grote podia, 139 in totaal, die allemaal minimaal 40 voorstellingen per jaar programmeren. De financiële gevolgen worden pas in de zomer duidelijk, "maar de crisis zal nog jarenlang effect hebben", voorspelt Mesters.

"Iedereen staat te popelen om de deuren weer te openen", verwoordt de directeur de sfeer in de branche. Een commissie buigt zich over hoe dat moet gebeuren. "Theaters werken 1 tot 1,5 jaar vooruit", legt Mesters uit, en dus staat er al heel veel vast. Maar het grootste deel van de voorstellingen van het afgelopen jaar is geannuleerd of vooruitgeschoven. "Producenten en podia moeten onderling afstemmen wat te doen met het stuwmeer aan voorstellingen waar geen plek voor is om allemaal in te plannen, en wat te doen met publieksinkomsten."

Financieel spanningsveld

Hoe de sector gefinancierd wordt, maakt het opstarten complex. Een deel wordt met overheidsgeld gesubsidieerd, de vrije sector haalt geld uit de markt, podia worden gesubsidieerd door de gemeente en zzp'ers hebben weer een andere lastige positie, legt Mesters het spanningsveld bloot. "De podia hebben grote zorg of gemeenten de bijdrage van 150 miljoen die zij van minister van Engelshoven ontvingen om cruciale culturele instellingen in de eerste helft van 2021 te ondersteunen ook daadwerkelijk daaraan gaan besteden. Deze steun is essentieel om de podiumkunstenketen in ons land overeind te houden."

De vrije sector is "100 procent afhankelijk van kaartverkoop, wij kunnen niet terugvallen op de overheid", zegt Van der Ham, voorzitter van VVTP, een vereniging van 29 niet gesubsidieerde theater- en muziekproducenten. Samen verzorgen zij circa 70 procent van het professionele podiumaanbod in Nederland, dus "als wij op onze rug liggen" zijn de gevolgen voor de podia groot. "Als we zes weken repeteren, moeten we dat in de tien weken spelen daarna terugverdienen." Wanneer de zaal dan voor een derde gevuld is vanwege coronamaatregelen, mis je tienduizenden euro's op een avond, rekent Van der Ham voor.

Nieuwe producties

Ondertussen moet er ook geïnvesteerd worden in nieuwe producties. "Als je grote producties wilt maken, muziek, decors, dat is peperduur. Als je die reserves niet hebt, ga je in de toekomst minder risico nemen omdat je het vet op de botten niet hebt", zegt de VVTP-voorzitter. Een pot van 40 miljoen euro voor de vrije sector moet "de scherpe kantjes van het probleem afhalen". Maar Van der Ham wil met onder meer het ministerie van Cultuur kijken wat er nog meer mogelijk is. "We hadden in Nederland een heel rijke culturele sector, van avantgarde-toneel tot musical waar iedereen heen kon. We moeten faciliteren dat er weer mooie Nederlandse dingen gemaakt kunnen worden. Dat we niet alleen Amerikaanse producties inkopen is van de grootste meerwaarde."

Mesters hoopt dat er voor begin april weer groen licht komt om de deuren te openen. "Maar dat is niet zeker, we moeten de volgende persconferentie afwachten". Onduidelijk is hoe dat open gaan eruitziet, "want corona is een ongewis pad. Elke keer krijgen we weer nieuwe inzichten", zegt Mesters. De sector wil in ieder geval "dolgraag" weer open en in contact komen met het publiek. "Ik merk dat iedereen zich daarvoor inspant en bereid is zodra het kan, weer open te gaan."

21 juni '24 ( 9:33)

Nieuw cabaretprogramma in 2025 voor Yentl en de Boer

Het duo Yentl en de Boer gaat in 2025 het theater in met een nieuw cabaretprogramma. Het thema van Rekhalzen, dat op 20 juni 2025 in première gaat, is groots dromen. Dat heeft hun impresariaat Sjoege vrijdag bekendgemaakt.

21 juni '24 ( 8:40)

Brandbrief Nederlands Film Festival aan Utrecht voor behoud subsidie

Het Nederlands Film Festival (NFF) heeft donderdagochtend een brandbrief overhandigd aan Utrecht voor het behoud van de subsidie. Marjolijn Bronkhuyzen, zakelijk directeur van het NFF, gaf de brief voor het college van burgemeester en wethouders aan cultuurwethouder Eva Oosters. De brief is geschreven door de Utrechtse filmmaker Jean van de Velde en werd duizenden keren ondertekend. Onder anderen Paul Verhoeven, Georgina Verbaan, Monique van de Ven, Nasrdin Dchar en Fedja van Huêt zetten hun handtekening.

20 juni '24 (13:21)

Tentoonstelling ‘Movements’ in Museum Hilversum over kracht van sport

Museum Hilversum opent op zaterdag 13 juli de tentoonstelling ‘Movements’. Hierin vertellen tien internationale fotografen en kunstenaars de persoonlijke verhalen van mensen in de sport. Onder meer Andrea Bruce, Denis Darzacq en Newsha Tavakolian hebben op beeld vastgelegd hoe mensen fysieke en mentale obstakels overwinnen door sport, en hoe dit ook weerstand biedt tegen heersende normen. Dit meldt Museum Hilversum. 

20 juni '24 ( 9:27)

Zomerlezengedicht dit jaar geschreven door winnaar De Slimste Mens

Martin Rombouts, die begin 2023 het 21e seizoen van De Slimste Mens won, schrijft dit jaar het Zomerlezengedicht. Dat heeft boekenkoepel CPNB donderdag bekendgemaakt. Het gedicht, met als titel Het was zonnig dus ik moest aan je denken, wordt de komende tien dagen op 100.000 gratis ansichtkaarten door het hele land verspreid.

20 juni '24 ( 8:53)

Documentaire Jan Cremer opnieuw uitgezonden door AVROTROS

AVROTROS zendt woensdagavond de documentaire De materie van Jan Cremer opnieuw uit. Dat doet de omroep vanwege het overlijden van de schrijver en kunstenaar. Cremer overleed woensdagochtend op 84-jarige leeftijd.

20 juni '24 ( 8:35)

Jan Cremer schudde de Nederlandse cultuur op als multi-talent, stelt Stedelijk Museum

Jan Cremer was een artistiek multi-talent dat belangrijk is geweest voor Nederland. Dat zegt Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, in reactie op het overlijden van de 84-jarige schrijver en schilder. "Hij was met name zo belangrijk omdat hij de Nederlandse cultuur zo heeft opgeschud, wakker geschud, zoals alleen hij dat kon. Hij stak daarmee boven het maaiveld uit en we zullen hem daarom herinneren."

19 juni '24 (13:40)

Schrijver en schilder Jan Cremer (84) overleden

Schrijver en schilder Jan Cremer is woensdagochtend op 84-jarige leeftijd overleden, meldt uitgeverij De Bezige Bij. De auteur wordt in besloten kring begraven. "Hij schreef zoals hij schilderde, hij schilderde zoals hij schreef", zegt zijn vrouw Babette Cremer.

19 juni '24 (13:10)

Vanaf augustus staan in Eindhoven zes weekenden in het teken van kunst voor jongeren

Eindhoven staat vanaf augustus voor zes weekenden lang in het teken van kunst voor jongeren. Met de Jong Cultuur Weekenden willen zeventien cultuurorganisaties zoveel mogelijk jongeren hun creatieve talenten laten ontdekken, meldt AD.

19 juni '24 ( 8:50)

Koning krijgt rondleiding langs werk van kunstenaar Kandinsky

Koning Willem-Alexander heeft dinsdag tijdens de rondleiding langs de Kandinsky-tentoonstelling in het door hem geopende H'ART Museum in Amsterdam uitleg gekregen over het werk van de abstracte kunstenaar. De koning stond onder meer even stil bij een groot werk van de geboren Rus uit 1912.

18 juni '24 (15:43)

Koningin Máxima heropent het vernieuwde Museum Hindeloopen

Koningin Máxima heeft dinsdagmiddag het vernieuwde Museum Hindeloopen geopend. Het museum, dat sinds 1919 in het voormalige stadhuis van de Friese plaats is gehuisvest, is geheel gerenoveerd en uitgebreid.