Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Efteling past Coca-Cola-marketing aan na reprimande Foodwatch

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Europese voedselwaakhond Foodwatch heeft de Efteling een standje gegeven voor de wijze waarop ze bij de ingang proberen Coca-Cola aan de man te brengen. De reclame is te veel gericht op kinderen, en dat is tegen de regels van een intentieverklaring die ook de frisdrankgigant heeft ondertekend. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
De intentieverklaring staat bekend als EU Pledge, en is ondertekend door bedrijven uit de voedsel- en drankensector die zich hard willen maken te stoppen met de promotie van ongezonde producten bij jongeren onder de twaalf jaar. Daarmee gaan ze verder dan de al bestaande wet- en regelgeving rondom voedselmarketing, die wel ruimte laat reclame te maken voor ongezonde producten, gericht op jongeren onder de twaalf.
 

Sprookjestaferelen

 
Coca-Cola was een van de mede-ondertekenaars van de EU Pledge, maar conformeert zich er volgens Foodwatch onvoldoende aan. Zo zijn de frisdrankautomaten bij de ingang van de Efteling voorzien van sprookjestaferelen, en dat ziet Foodwatch als marketing die primair gericht is op kinderen. De Efteling heeft nu besloten dit aan te passen; vanaf volgende maand moeten de automaten qua marketing op 12+-niveau zitten.  
 

Coca-Cola Suite

 
Het is niet voor het eerst dat Foodwatch de Efteling op de vingers tikt wat betreft Coca-Cola-marketing. In december stelde de organisatie de Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel al aan de kaak. Toen werd er geschermd met het Nationaal Preventieakkoord, dat ook door het sprookjespark uit Kaatsheuvel is ondertekend. In dit akkoord wordt  onder meer door attractieparken toegezegd te 'zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod'. Toch mag de Coca-Cola Suite Deze mag vooralsnog gewoon blijven bestaan, omdat de kamer niet voornamelijk is gericht op kinderen onder de twaalf jaar.
 

Kinderspeellocaties als marketingspeeltuin

 
Naast Coca-Cola mogen ook Unilever, Friesland Campina en de Rabobank reclame maken in de Efteling. Uit een onderzoek van Panteia in opdracht van de Rijksoverheid kwam al naar voren dat veel bedrijven die deel uitmaken van het portfolio van Coca-Cola en Unilever relatief vaak voor kinderspeellocaties kiezen om reclame te maken voor hun producten. Foodwatch is daar niet blij mee: "De Efteling is voor kinderen, geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola."
 
Door: Nationale Recreatiegids
06 mei '24 (10:37)

Binnenkort racen er weer zeepkisten door de Efteling

Het bekende televisieprogramma ‘Te Land, Ter Zee en In De Lucht’ krijgt een vervolg en dat wordt opgenomen bij Fata Morgana in de Efteling. De opnames starten aan het einde van de maand, en sinds vorige week is het pretpark in Kaatsheuvel druk in de weer om alle voorbereidingen te treffen, meldt AD.

03 mei '24 (10:51)

Onderdelen attractie Tilburgse Kermis gestolen, 10.000 voor gouden tip

Over 2,5 maanden was het plan om een indrukwekkende attractie op de kermis in Tilburg neer te zetten. Dat wordt echter moeilijk: dieven hebben een aantal belangrijke onderdelen van de attractie gestolen. De Duitse eigenaar van de attractie Ghost Ride heeft een beloning van 10.000 euro uitgereikt voor de persoon die de gouden tip heeft, meldt Brabants Dagblad.

02 mei '24 (12:06)

Chimpansee in Beekse Bergen op operatietafel overleden na gevecht

Chimpansee Wouter is woensdag overleden na een gevecht met soortgenoten. Hoewel hij in eerste instantie levend, maar ernstig gewond uit de strijd kwam, is hij uiteindelijk op de operatietafel overleden. Beekse Bergen laat weten dat conflict regelmatig voorkomt bij chimpansees, maar is het niet normaal dat een beestje zulke ernstige verwondingen oploopt. Wouter werd 23 jaar. Dit meldt NOS.

02 mei '24 (10:42)

Oervalleidagen in BillyBird Hemelrijk bezoeken? Dat kan nog tot en met 5 mei

Nog tot en met zondag 5 mei kunnen kinderen tijdens de Oervalleidagen in BillyBird Hemelrijk in Volkel bij dino’s op bezoek. Het pretpark organiseert Dino Experience Liveshows en kinderen kunnen met de T-rex en mascotte Billy op de foto tijdens meets & greets in de meivakantie. Dit meldt BillyBird. 

01 mei '24 (15:49)

Landbouwminister niet blij met fotomomenten met dolfijnen in Dolfinarium

Onder het mom van ‘natuureducatie’ was het lange tijd mogelijk voor bezoekers van het Dolfinarium om tegen betaling een ontmoeting te hebben met dolfijnen. Mensen kunnen voor 99 euro per persoon een dolfijn 'ontmoeten' en deze aanraken. Daarbij is er ook een fotomoment met de deelnemers. Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Piet Adema zegt bij EenVandaag dat dit per direct stop moet worden gezet, meldt Looopings. 

01 mei '24 (13:18)

Verrassing voor 200.000e bezoeker expositie Aviodrome

Vandaag heeft Aviodrome in Lelystad de 200.000 bezoeker van de tentoonstelling ‘Sneller dan geluid’ verwelkomt in het museum. De bezoeker werd verrast met en speciale vlucht in een klassieke Fokker S.11, meldt het luchtvaartmuseum.

01 mei '24 (10:58)

ZooParc Overloon organiseert wijnevenement tussen dieren voor goede doel

Wijnliefhebbers kunnen op 6 juli naar ZooParc Overloon komen om daar een speciale tasting met uitzicht op de dierentuindieren bij te wonen. De opbrengst van het evenement, genaamd ZooVino, gaat naar Stichting Wildlife, een organisatie die zich inzet voor het behoud van dieren en hun leefgebied in binnen- en buitenland.

01 mei '24 ( 9:58)

Stoomtrein Goes-Borsele neemt (nog) geen voorbeeld aan Efteling

Vorige week maakte de Efteling bekend dat het de stoomtreinen in het park gaat elektrificeren om de locomotieven duurzamer te maken. Dan rijst natuurlijk ook de vraag of andere stoomtreinen hier een voorbeeld aan nemen. Omroep Zeeland ging daarom naar de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele, om te peilen hoe hun houding tegenover verduurzamen van de locomotieven is. Voor nu gaat er waarschijnlijk niet veel veranderen.

30 april '24 (10:59)

Gratis PlayStations tijdens gamefestival Walibi Holland

Het komende weekend (3 tot en met 5 mei) staat Walibi Holland in het teken van het gamefestival Walibi Play. Tijdens het festival is het op allerlei verschillende plekken in het park van alles te doen met gamen. Ook kunnen bezoekers prijzen winnen. Elke dag van het evenement wordt er één PlayStation 5 weggegeven.

29 april '24 (14:10)

Joris en de Draak in Efteling weer open maar is nog niet helemaal klaar

Het heeft bijna vier maanden geduurd, maar eindelijk is het weer zover: Efteling-bezoekers kunnen vanaf afgelopen weekend weer in de populaire achtbaan Joris en de Draak. De houten achtbaan sloot na de kerstvakantie vanwege een groot onderhoud. Ook voor de vakantie sloot de attractie van oktober tot eind december. Volgens de Efteling is het een ‘megaproject’, want ook na een maandenlange sluiting zijn ze nog niet helemaal klaar, meldt Looopings.