Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Recreatiegids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Wij hebben de mooiste routes voor jou op een rijtje gezet.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

26 april '24 (13:57)

Met de in Bataviastad gekochte zwemkleding neem je straks een duik bij Bataviastrand

De provincie Flevoland is aan het kijken naar een inrichting van het Bataviastrand om hier een zwemlocatie van te maken. Zo wil de gemeente een zone aanleggen voor watersporters en een zone voor zwemmers. Daarmee is er vanaf 1 mei een strand voor recreanten, zwemmers en watersporters bij Lelystad. En een bijkomend voordeel: ben je je zwemkleding vergeten, dan kun je zo naar Bataviastad om daar goedkoop andere zwemkleding op de kop te tikken. Dat meldt provincie Flevoland.

26 april '24 (10:16)

Unieke wandeling met muziek over Rotterdams spoor

In Rotterdam is tussen 17 en 26 mei een unieke wandelroute te volgen met de ‘Over de Bogen’ wandeling. Het geeft een inkijkje in de oude Hofpleinspoorlijn, die volgend jaar wordt omgebouwd tot stadspark. Geïnteresseerden kunnen voor het eerst het traject bewandelen na de sluiting van de spoorlijn. En het is ook de laatste keer dat het kan, meldt Wandelnet.

25 april '24 (12:58)

Noord-Holland wil 150 maatregelen nemen voor natuurherstel

Met 110 miljoen euro van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil de provincie Noord-Holland 150 maatregelen nemen voor natuurherstel. Hiervoor heeft de provincie een aanvraag ingediend bij het ministerie. Het geld moet ervoor zorgen dat de gevolgen van stikstofneerslag in kwetsbare natuurgebieden, zoals duinen, de Vechtplassen, het Gooi en de veenweidegebieden, ongedaan worden gemaakt. Dit meldt de provincie Noord-Holland.

24 april '24 (10:25)

Provincie Groningen zet in op de voetganger

De provincie Groningen heeft een nieuw beleid opgesteld voor mensen te voet. In de ‘loopagenda 2024-2027’ staat beschreven hoe de provincie de komende jaren met onderzoeken, samenwerkingen en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor voetgangers. Daar is 1 miljoen euro voor uitgetrokken, meldt de provincie.

23 april '24 (12:44)

Gemeente Utrecht zet subsidie Verkeerstuin stop: petitie gestart

Per 1 januari 2025 wordt het voortbestaan van de Verkeerstuin Utrecht een stuk lastiger. Vanaf dat ontvangt de verkeerstuin namelijk geen subsidie meer. Die bijdrage van 40.000 euro is cruciaal om de deuren open te kunnen houden, aldus RTV Utrecht.

23 april '24 (11:54)

Na grondige restauratie is Jachtslot Mookerheide weer open voor publiek

Bezoekers van de Mookerheide bij Nijmegen kunnen vanaf afgelopen weekend hun wandeling door het natuurgebied weer uitbreiden met een bezoekje aan het jachtslot. Die is de afgelopen jaren door Natuurmonumenten weer in oorspronkelijke stijl herteld en heropende afgelopen weekend weer haar deuren. Aan het interieur en exterieur van het hoofdgebouw en de zijvleugel van het slot zijn in de kenmerkende Jugendstil gerestaureerd, meldt Natuurmonumenten.

22 april '24 (12:31)

‘Meer Nederlanders vergroenen hun tuin’

Het klinkt lekker makkelijk: je tuin volgooien met tegeltjes en er nooit meer naar omkijken. Ongeveer de helft van de tuinen in Nederland is betegeld of ligt vol met stenen of grind. Maar dat lijkt af te nemen: steeds meer mensen wippen de tegels en stenen uit de grond om plaats te maken voor groene planten, bloemen en struiken, meldt NOS.

22 april '24 (12:11)

Excursie voor het bestuderen van eetbare planten

De Hengelose Karin de Vries wil graag haar passie voor de natuur delen met anderen. Daarom volgt zij de natuurgidsenopleiding bij IVN Hengelo. Voor het afronden van deze opleiding moest De Vries eerst haar eindopdracht uitvoeren. Samen met twee collega’s van het IVN heeft zij een excursie georganiseerd. Tijdens deze excursie werden eetbare planten bestudeerd, aldus Huis aan Huis Enschede.

19 april '24 ( 9:54)

Gemeente Amsterdam wil aantal riviercruiseschepen in de stad halveren

Amsterdam moet leefbaar zijn en blijven, voor bewoners én bezoekers. Vanwege deze insteek heeft de gemeente besloten om maatregelen te nemen tegen overtoerisme. De gemeente wil dit doen door het aantal riviercruiseschepen de komende vijf jaar halveren tot maximaal 1.150 in 2028. Het moet zorgen voor een vermindering van de drukte en meer leefbaarheid, aldus de gemeente Amsterdam.

17 april '24 (11:03)

‘Natuurgebieden in zee ondermaats beschermd’

Nederlandse natuurgebieden in zee worden veel meer met sleepnetten bevist dat die in Duitsland, Denemarken en Spanje. Nederland is verantwoordelijk voor bijna de helft van het totaal aantal visuren: 2,1 miljoen van de 4,4 miljoen visuren gemeten tussen 2015 en 2023. In Nederland wordt ook het grootste oppervlak van de beschermde zeebodem bevist, namelijk 71 procent. Die resultaten staan in een internationaal onderzoek naar visserijdruk binnen Natura 2000-gebieden in zeven Europese landen, dat deze week is gepubliceerd door Seas At Risk en Oceana. Dat meldt Stichting De Noordzee.