Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee!

Door Nationale Recreatiegids / Tijn Jansen
schedule 22 min
location_on [xx]km
De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee! - Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en stoptreinen komen aan bod. Dit is een tweede reeks met toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Nijmegen --> Zwolle (IC)

Welkom aan boord de 3600-serie. Treinen in deze treinserie rijden van Zwolle naar Roosendaal en vice versa. Dit deel van de route is interessant vanwege de variatie aan uitzichten.

We starten onze reis in Havana Aan De Waal. Juist, Nijmegen dus. Dit historische station gaat vanaf 2025 op de schop, dus wees er snel bij. Anders moet je misschien door allerlei bouwwerken stappen. Deze rit wordt vaak gereden met een Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) of Dubbel Dekker Zonnering (DDZ). Je hebt dus de keuze of je boven of beneden gaat zitten. Voor een rit als deze is het leuk om boven te zitten.

Na vertrek uit Nijmegen rijd je de Nijmeegse Spoorbrug over. Deze brug begeleidt je over de Waal, richting Arnhem. Je bent nog niet alle rivieren overgestoken, want je hebt de Neder-Rijn nog in het vooruitzicht. Vlak voordat je aankomt in Arnhem, bereik je de Spoorbrug Oosterbeek. Dit is een 132 meter lange brug die het treinverkeer mogelijk maakt tussen Nijmegen en Arnhem. Je komt aan op station Arnhem Centraal, dat bekendstaat als een van de mooiste moderne stations van Nederland.

Dit stuk tussen Nijmegen en Arnhem heeft een mooie afwisseling tussen weiland en rivier. De bruggen zijn absoluut ingenieus. Met een zomerse zonsondergang is het nog mooier om even naar buiten te kijken wanneer de zon plaatsmaakt voor het duister en zichzelf onderdompelt in de rode waterige horizon.

Na Arnhem komt het bosrijke gedeelte van deze reis aan bod. De trein zet zich voort in de richting Dieren, waarna je langs de dorpjes Velp en Rheden scheurt. Dit zijn mooie dorpen, waar menig natuurliefhebber woont. Wandeltip: neem de sprinter naar Rheden en je bent binnen 10 minuten in het bos. De intercity rijdt echter verder en passeert deze kleine stations. In Dieren stopt de trein weer. Ook hier kun je uitstappen voor wandelroutes langs het mooiste groen.

De trein hobbelt vervolgens verder naar Zutphen. Een authentiek stadje met een enorm leuk festival: Het Dickens Festijn. Hierna volgt op het traject nog meer fijne natuur en omgeving, waarna je aankomt in Deemter, ofwel, Deventer. Het stuk na Deventer is zelfs bekend van internationale televisie. Rail Away (!) heeft tijdens winterse omstandigheden een trein tussen Zwolle en Zutphen gevolgd. Dat onderbouwd onze keuze des te meer.

De trein volgt de IJssel tot eindpunt Zwolle. Onderweg kijk je uit op de uitgestrekte vlaktes en de idyllische plattelandshuizen van Salland. Wanneer je via Ittersum Zwolle binnenrijdt, is het op het hoofdstation tijd om over te stappen op de volgende mooie rit.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.   

Zwolle --> Hardenberg (Stoptrein)

Ben je net aangekomen in Zwolle en heb je trek in meer mooie treinritjes? Dan val je met je neus in de boter, want deze route naar Hardenberg sleept je weer mee door de mooiste landschappen. Wat nog eens meespeelt zijn de comfortabele GTW-treinen van Arriva.

Helaas is deze trein vaak in opspraak, omdat dit de lijn is naar het AZC in Ter Apel. Er is echter genoeg beveiliging en er vindt regelmatig controle plaats op het station en in de trein.

Genoeg negativiteit, laten we het hebben over de mooie dingen op deze route. Wij hebben deze route gekozen vanwege de vele bossen, venen en zandverstuivingen die passeren. De route begint zoals gezegd in Zwolle. Na vertrek uit Zwolle sprint de trein door de Fly-under bij Herfte, speciaal aangelegd voor deze lijn. Je rijdt al gauw door het buitengebied van Zwolle. De mooiste gedeeltes beginnen na Dalfsen, als je richting het natuurgebied bij Ommen komt.

Het station van Ommen is ook echt een ‘’one-of-a-kind’’. Het ligt verscholen in het noordelijke gedeelte van het bos dat bij het Beerzerveld hoort. Voor een wandeling is dit het perfecte station om uit te stappen. Loop bijvoorbeeld naar de Sahara, een mooie zandverstuiving in het midden van een bos.

Wij blijven voor nu in de trein van de Vechtdallijnen, die ons door het mooiste stukje van de route leidt: van venen tot bossen en van zand tot weiland, een hele variatie aan landschappen passeert terwijl je onderweg bent naar het traditionele en pittoreske dorpje Mariënberg. Hierna is het niet meer lang rijden naar Hardenberg, ook wel bekend als de ‘’Klepperstad’’. Het boemeltje zelf zal nog verder de Vecht volgen naar eindbestemming Emmen, maar voor ons is deze al bereikt.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Tim89 hier.

Maastricht Randwyck --> Heerlen (SPR)

Welkom op deze typisch Zuid-Limburgse spoorlijn: de Heuvellandlijn. Hier rijdt Arriva met tweedelige FLIRT-treinstellen. De spoorlijn omringt zich in een omgeving die bijna niet Nederlands te noemen is.

De rit met Arriva begint in Maastricht Randwyck en speelt vanaf hier eigenlijk een soort nog niet bestaande metro van Maastricht. Hij gaat nog langs het hoofdstation van Maastricht en maakt ook een stop op station Maastricht Noord. Vervolgens een laatste stop in Meerssen en dan begint het gedeelte dat deze route zo mooi maakt.

Laten we hopen dat de trein genoeg tractie op kan brengen, want deze route heet niet voor niks de Heuvellandlijn. Heuvels komen en gaan terwijl je op je wenken bediend wordt als je naar buiten kijkt.

Dit specifieke gedeelte van de lijn is ‘The Walk Of Fame’ van de treinstations. Bijna ieder jaar staan vier dezelfde stations in ProRails-lijstje van meest gewaardeerde stations. Klimmen-Ransdaal, Valkenburg en Schin op Geul krijgen allemaal hoger dan een acht op hun rapport.

Deze heuvels zijn een garantie voor een plezierige treinreis. Het is dat de omroepster Nederlands spreekt, anders zou het niet gek zijn als je zou denken dat je in Duitsland was. We blijven voor nu nog even doorrollen, want we zijn nog niet op de eindbestemming Heerlen. Voordat we in de Winkbülle zijn, komen we nog langs het enige station in Nederland dat vernoemd is naar een winkelgebied: Heerlen Woonboulevard. De trein zelf rijdt na Heerlen nog door naar Kerkrade, maar dat stukje van de route is minder de moeite waard.

Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Mart hier (omgekeerde rijrichting).


Baarn --> Utrecht Centraal (SPR)

Eenieder die bekend is met de spoorwegen in Nederland zal niet verrast zijn door deze keuze. Deze route wordt geroemd vanwege zijn veelzijdigheid, rust en natuur. Van ‘Vorstelijk Baarn’ naar de huzzle and buzzle van de drukke stad Utrecht.

We beginnen dus in ‘Vorstelijk Baarn’. Deze naam heeft het dorp niet voor niks verkregen: Paleis Soestdijk ligt in de gemeente. De voormalige woonplaats van koningin Juliana en prins Bernhard en de geboorteplaats van voormalig koningin Beatrix. Het station van Baarn heeft een koninklijke wachtkamer. Beatrix ging nog weleens met de trein op wintersportvakantie vanaf dit station.

De trein die richting Utrecht gaat is niet koninklijk. Integendeel, het is een normale sprinter. De treinserie 5500 rijdt doordeweeks twee keer per uur en in het weekend één keer per uur. We beginnen gelijk in het mooie gedeelte. Na vertrek uit Baarn wijkt de sprinter af van het spoor richting Amersfoort en halteert deze drie keer in Soest: Soestdijk, Soest en Soest Zuid. Soestdijk vinden wij het mooiste station van de hele route. Hier kun je tevens ook uitstappen voor Paleis Soestdijk. Voor een mooie wandeling of een rondje lopen door het winkelcentrum kun je hier ook uitstappen.

Na Soestdijk mag het treintje maar 40 Km/h rijden, wat zorgt voor een relaxte sfeer. Voordat de trein bij station Soest aankomt, rijdt hij nog langs de Soester Eng, een groot veld in het midden van het dorp. Na het aandoen van Soest en Soest Zuid verlaat de sprinter deze omgeving en mag de snelheid wat omhoog. Als je maar lang genoeg door de bossen heenrijdt, kom je bij Den Dolder: een station met een nog ouderwets stationshuisje midden op het perron. Vanaf Den Dolder volgt de trein weer het hoofdrailnet, en stopt deze nog op station Bilthoven en Utrecht Overvecht voordat het drukste treinstation van Nederland de eindbestemming voor de trein vormt: Utrecht Centraal.

Deze route via de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Deel 1 met de mooiste treinroutes van Nederland teruglezen? Dat kan hier!

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.