Vakantiegangers positief over touroperators
Om de klanttevredenheid in kaart te brengen is de zogenaamde Europese Net Promotor Score (NPS) ontwikkeld. Een hogere NPS score betekent dat mensen meer tevreden zijn. Daarbij kan de score verschillen van -100 (zeer ontevreden) tot +100 (zeer tevreden). Met een gemiddelde score van +63 scoren touroperators dus goed. Dertien touroperators scoren boven het gemiddelde en vier touroperators eronder.
Hoogste NPS score Eliza was here
De touroperators scoren allemaal een positieve NPS, maar de kroon wordt gespannen door Eliza was here. Die kreeg een score van +89. Volgens Multiscope houdt dat in dat klanten van deze touroperator zee waarschijnlijk een reis met Eliza was here aanraden. Sawadee volgt met +85 en Riksja Travel krijgt een score van +83. D-reizen scoort het laagst met +51, gevolgd door Corendon (+53) en Effeweg.nl (+57). Multiscope stelt dat het de grotere spelers meer moeite kost om een hoge klanttevredenheid te behalen.
Kritische jongeren
Van de demografische groepen zijn jongeren het meest kritisch tegenover touroperators. Waar 50-plussers het meest positief zijn (zij geven de touroperators gemiddeld een score van +65), geven jongeren gemiddeld een lagere score (+59). Daarbij geeft driekwart van de 50-plussers een cijfer tussen de 8 en 10. Twee derde van de jongere mensen (18 tot 34 jaar) geeft een cijfer tussen de 8 en 10. Die groep is daarmee het minst tevreden.