Zo proberen mountainbikers Utrechtse Heuvelrug Staatsbosbeheer een handje te helpen

Door Nationale Recreatiegids
5 min
Vanwege geldtekort bij Staatsbosbeheer is het momenteel beleid om versleten fiets- en wandelpaden niet meer te vervangen. Zeker in een tijd waarin buitenrecreatie steeds meer in trek is, komt dit volgens de natuurorganisatie ten slechte van de 150 tot 200 miljoen jaarlijkse bezoekers van natuurgebieden. Toch zijn er initiatieven om Staatsbosbeheer te helpen met het jaarboekje, meldt RTV Utrecht.

Staatsbosbeheer krijgt te weinig subsidie om alle basisvoorzieningen in de natuurgebieden te kunnen onderhouden. Het Rijk en provincies geven de organisatie nu ongeveer 9 miljoen euro per jaar. Dat moet volgens Staatsbosbeheer verdrievoudigd worden om alle kosten te kunnen dekken. Een woordvoerder van Staatsbosbeheer zegt dat zij nu ‘net genoeg geld hebben om de wandel- en fietspaden te onderhouden’. Maar basisvoorzieningen gaan verder dan alleen de paden. “Andere recreatiemogelijkheden proberen we in de lucht te houden, maar dat gaat niet meer.”

 Vignet

Nu zoekt Staatsbosbeheer ook buiten de overheid om naar oplossingen. Daar is een succesje geboekt. Sinds vorig jaar werkt de organisatie samen met Mountainbikevereniging Utrechtse Heuvelrug. Zij riepen de mountainbikevignet in het leven. Fietsers die op de route van de Utrechtse Heuvelrug willen fietsen, moeten dit vignet aanschaffen. Dat kan voor een bedrag van 7,50 euro per jaar. Dat geld wordt gebruikt om de mountainbikeroutes in het gebied te onderhouden.

De voorzitter van de Mountain Bike Club Midden Nederland, Rob Lubbers, merkt dat veel leden positief zijn over de vignetten. Die zijn niet duur om aan te schaffen, maar zorgen er wel voor dat er extra geld vrijkomt voor onderhoud. Hij noemt het ‘een voorbeeld voor de rest van Nederland’.

Subsidies

Zonder subsidies is het niet mogelijk voor Staatsbosbeheer om alle werkzaamheden te kunnen verrichten. Toen de provincies verantwoordelijk werden voor de recreatieve voorzieningen is echter de subsidie voor Staatsbosbeheer gehalveerd. Dat is nu 45 euro per hectare. Te weinig volgens een woordvoerder. Die stelt dat er nu al niet meer genoeg geld is om reparaties uit te voeren. Het leidt tot fietspaden vol scheuren en spleten. “Daarom is het belangrijk dat Staatsbosbeheer dit in de toekomst kan blijven faciliteren”, aldus de ANWB.