Landal en Natuurmonumenten winnen prijs voor Wilde Bloemencampagne

Door Redactie Nationale Recreatiegids
7 min
Natuurmonumenten en LandalGreenparks brachten afgelopen zomer de tanende biodiversiteit in Nederland onder de aandacht met de oproep ‘maak plaats voor wilde bloemen’. Dat leidde er onder meer toe dat in een paar manden tijd de vakantieparken van Landal zijn verrijkt met 35.000 vierkante meter bloemenweides. De samenwerking tussen de twee partijen werd gisteren bekroond met de gouden SponsorRing. Dit meldt Natuurmonumenten.
Het uitgangspunt van de Wilde Bloemencampagne is helder: een groter bewustzijn creëren over het belang van biodiversiteit. Bij aanvang van de bewustwordingscampagne, aan het begin van de zomer, zei Natuurmonumenten hierover op zijn website: ‘Diversiteit is essentieel voor de natuur. Van het kleinste insect tot de grootste walvis: als er één schakel in de keten wegvalt, verzwakt de volgende schakel.’ Zo zijn wilde bloemen cruciaal binnen het ecosysteem: ze voorzien bijen van nectar en stuifmeel, zijn een plek waar vlinders hun eitjes kwijtkunnen, en zijn voor vogels vaak een bron van voedsel. 
 

Natuurbeschermers van de toekomst

 
Inmiddels is dankzij de campagne maar liefst 361.000 vierkante meter wilde bloemen geplant in Nederland, daarbij geholpen door 230.000 mensen. Landal nam daarbij dus 35.000 vierkante meter voor zijn rekening. Naast volwassenen hielpen er ook vooral veel kinderen bij het zaaien van de wilde bloemen. Een van de doelen van de campagne was dan ook  ‘het creëren van natuurbeschermers van de toekomst’. In totaal werd maar liefst 261.000 vierkante meter wilde bloemen geplant in Nederland, daarbij geholpen door 230.000 mensen.
 

SponsorRingen

 
Sponsor Landal en gesponsorde Natuurmonumenten zien hun samenwerking nu verzilverd met een gouden SponsorRing in de categorie ‘Maatschappij’. Andere campagnes die in die categorie meedongen waren #myfirstblood (Sponsor: Bloedbank Sanquin – Gesponsorde: Riot Games) en Je vakantie begint met boeken (Sponsor: TUI – Gesponsorde: CPNB). Zij wonnen respectievelijk zilver en brons. De SponsorRingen worden jaarlijks uitgereikt door de Stichting SponsorRingen, dat met de prijzen het vak van sponsoring onder de aandacht wil brengen. 
 

Samenwerking

 
Het is niet voor het eerst dat Landal en Natuurmonumenten samenwerken. Dit doen ze al sinds 2005. Zo plantten ze eerder al duizenden bomen, en zijn ze recent een samenwerking gestart op de Marker Wadden,  een van de grootste natuurherstelprojecten in Europa. Voor meer informatie over de Wilde Bloemencampagne, zie de websites van Natuurmonumenten en Landal GreenParks.
 
Door: Nationale Recreatiegids