Amsterdam komt met nieuw vaarbeleid: rederijen niet naar rand van de stad

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
Amsterdam werkt aan een nieuw vaarbeleid om de overlast en drukte op het water terug te dringen. Het is een vervolg op eerder uitgewerkt beleid. Deze week presenteerde de gemeente een tweede set maatregelen, waaronder het terugdraaien van het eerdere voornemen rederijen in de toekomst buiten het centrum aan te laten meren. Dit meldt de gemeente Amsterdam.
De nieuwe voorstellen zijn tot stand gekomen in samenspraak met belanghebbenden. Mede om tegemoet te komen aan bezwaren van reders is het college afgestapt van het voornemen in het coalitieakkoord om alle op- en afstapplekken te verplaatsen naar buiten het centrum. Deze stap zou leiden tot een verplaatsing en concentratie van overlast naar nieuwe plekken. Met het beleid dat Amsterdam nu voorstelt kan de overlast beter worden tegengegaan.
 

Extra op- en afstapplekken

 
In het Entreegebied voor Centraal Station maakt de gemeente zelfs extra op- en afstapplekken. Aan de IJ-zijde van het spoor worden overstaplocaties gecreëerd waar mensen kunnen overstappen van een touringcar of riviercruise op een rondvaartboot. Daarnaast wil de gemeente de overlast op openbare op- en afstaplocaties aanpakken.
 

Plekken delen

 
Daarnaast gaat de gemeente de op- en afstapplekken en ligplaatsen voor de passagiersvaart opnieuw verdelen waardoor de beschikbare ruimte beter gebruikt kan worden. Het gebruik van deze plekken is straks voor bepaalde tijd, net zoals de exploitatievergunningen. Veel rondvaartbedrijven moeten hun op- en afstapplekken, die ze nu vaak exclusief gebruiken, gaan delen met andere reders.
 

Verduurzamen

 
Verder kiest de gemeente er na gesprekken met belanghebbenden voor het uitstootvrij varen in 2025 voor de pleziervaart te beperken tot het stadscentrum. In 2030 moeten alle vaartuigen in Amsterdam uitstootvrij zijn. Op de korte termijn wil de gemeente ook al aan de slag met verduurzaming, bijvoorbeeld door laadinfrastructuur te plaatsen bij ligplaatsen voor goederentransport over het water. Ook kunnen jachthavens ondersteuning krijgen bij verdere verduurzaming.
 

Verplicht vignet

 
Tot slot komt de gemeente met de invoering van een vignet met een chip. Dankzij dit ‘nummerbord’ voor boten is digitale handhaving gemakkelijker en kunnen we de overlast op het water beter terugdringen. De doorvaarvignetten voor één dag kosten eenmalig vijftien euro. Voor dat bedrag mag je drie jaar lang elke dag door Amsterdam varen. Op dit moment moeten mensen die een bezoek aan de stad brengen en er willen aanmeren ook al over een vignet beschikken.
 
Door: Nationale Recreatiegids