'Oranjesfeer' in Den Haag om genuanceerde reisadviezen

Door Redactie Nationale recreatiegids
4 min
Het centrum van Den Haag kleurde oranje: ruim 250 reisbranchemedewerkers liepen vrijdagmiddag als verdwaalde reizigers met hun rolkoffer rond om aandacht te vragen voor de benarde situatie waarin hun sector zich bevindt. Volgens initiatiefnemer Tom van Apeldoorn leek het even "alsof het Nederlands elftal vanavond zou voetballen", omdat de actievoerders veelal in oranje gekleed waren.

Met die dresscode verwezen ze naar de kleur die de overheid geeft aan risicogebieden in haar reisadviezen. Die adviezen voor Nederlandse reizigers moeten volgens de actievoerders veel genuanceerder en helderder worden. Om die eis kracht bij te zetten boden vertegenwoordigers van de branche het ministerie van Buitenlandse Zaken eerder op de dag een petitie aan, samen met het spel Twister. Er zijn inmiddels meer dan 11.000 handtekeningen onder de petitie gezet.

Van Apeldoorn vindt dat de actie gesmeerd liep: "De reisbranchemedewerkers liepen rustig rond met hun rolkoffer. Er waren ook sympathisanten die de reisbranche een hart onder de riem staken. Juist ook reizigers ondertekenen de petitie. Voor de reisbranchemedewerkers voelde het bovendien als een opluchting om branchegenoten te ontmoeten en gezamenlijk aandacht te vragen voor de situatie."

Aangescherpt reisadvies

Aanleiding voor de actie is het recent aangescherpte reisadvies voor de Griekse eilanden. Dat veranderde dinsdag van geel naar oranje, waardoor alleen noodzakelijke reizen nog kunnen. De reisbranche wil een advies per eiland, zoals het Verenigd Koninkrijk dat bijvoorbeeld doet.

Van Apeldoorn, uitgever van de vakbladen TravelPro en TravMagazine, licht dat toe: "We willen bereiken dat ook vanuit Nederland meer genuanceerde reisadviezen worden gegeven. Daarmee wordt voorkomen dat de vakantieganger en de reissector worden gedupeerd. Leg aan de vakantieklant maar eens uit waarom je uit Nederland niet naar de Griekse eilanden zou mogen, terwijl Duitsers gewoon op Kreta op vakantie kunnen."

Online vraagt de branche aandacht met de hashtag #savetourism.

Door: ANP