Recreatievakbeurs 2019: dit zijn de 4 marketingtrends voor ondernemers

Door Redactie Nationale Recreatiegids
10 min
Op de Recreatievakbeurs, afgelopen week in Hardenberg, werd tijdens een zogeheten kennissessie uit de doeken gedaan wat op dit moment dé trends zijn op het gebied van (online) marketing in de recreatiewereld. Janine Messelink, marketingdeskundige bij recreatieadviesbureau Prosuco, zette de vier trends op een rij. “Gasten willen zich aangesproken voelen.”
Janine Messelink komt al twintig jaar over de vloer bij recreatiebedrijven in Nederland, en kent de sector zodoende als geen ander. Op de laatste dag van de Recreatievakbeurs deelde ze haar kennis met het publiek. Dit zijn volgens haar de vier marketingtrends waar ondernemers in de recreatiebranche goed aan doen zich in te verdiepen.
 

Trend 1: Dynamic Pricing

 
De eerste trend is eentje die is komen overwaaien uit de vliegtuigbranche: dynamic pricing. Hierbij gaat het erom dat er niet meer één vaste prijs wordt gehanteerd voor diensten en producten, maar dat deze wordt aangepast aan de situatie. Helemaal nieuw is het ook in de recreatiebranche niet, daar zie je nu ook al dat er verschillende prijzen worden gehanteerd, bijvoorbeeld door hotels. (Denk ook aan het Eurovisiesongfestival dat volgend jaar in Rotterdam plaatsvindt; aanbieders van accommodaties spelen daar nu al op in met flink hogere prijzen dan normaal). Nieuw is wel dat er op het gebied van dynamisch prijzen steeds meer geautomatiseerd wordt.
 

Trend 2: Marketing Automatisation

 
Het wordt steeds belangrijker om op het juiste moment de juiste boodschap aan je gast mee te geven, aldus Messelink: “Een gast bedenkt vaak niet vandaag dat hij morgen naar je toegaat, daar is vaak een veel langere aanlooptijd voor mee gemoeid.” Vraag is dus: Op welk moment laat jij je bedrijf zien? Op welk moment zend je de boodschap naar je gast? Messelink: “Hier kun je veel sturing aan geven, door bijvoorbeeld op het juiste moment nieuwsbrieven met het juiste thema te versturen, of door op het juiste moment een Facebook-post voorbij te laten komen; dat is iets waar je van te voren goed over na kunt denken. Het belangrijkste om in het achterhoofd te houden is dat gasten zich aangesproken willen voelen; dat lukt het beste wanneer je ze op het goede moment met de passende boodschap aanpreekt.”
 

Trend 3: Social messaging

 
Social messaging is een term die steeds meer op marketingsites voorbij komt. Het gaat hierbij om directe interactie via social media. Messelink: “Je ziet dat steeds meer bedrijven benaderbaar zijn via WhatsApp: zo kan er een-op-eencontact worden gelegd, en wordt het mensen makkelijk gemaakt snelle vragen te stellen: ‘Mag de hond mee?’, ‘Is er volgende week nog plek?’.” Snelheid is dus cruciaal bij social messaging: één keer per dag Facebook Messenger checken is niet genoeg.
 

Trend 4: Voice search

 
Voice search gaat een vlucht nemen, zo voorspelt Messelink. “Het inspreken van zoekopdrachten voor Google, dat klinkt heel raar, gebeurt steeds vaker: steeds meer mensen gaan vragen stellen aan hun telefoon. Daarbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat op jouw website de antwoorden te vinden zijn; iets waar je bij het schrijven je teksten al rekening mee kunt houden.”
 

Bonus: “Trends zijn maar trends”

 
Als uitsmijter geeft Messelink nog één belangrijke boodschap mee: “Trends zijn heel leuk, maar het zijn maar trends. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen.” Het is het menselijke contact dat ervoor zorgt dat je een duurzame band met gasten kunt opbouwen: “Gasten aan je binden, dat doe je niet in een jaartje tijd. Dat lukt je alleen door voortdurend interactie te blijven zoeken met je gasten, en ze ervan te overtuigen dat ze terug moeten komen.” Messelink besluit: “Trends: hou ze in de gaten, maar laat je er niet gek door maken.”
 
Door: Nationale Recreatiegids