Museumbaas opnieuw beschuldigd van nepotisme

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
Marten Foppen is in zijn functie als directeur van het Nationaal Sinterklaasmuseum in Harderwijk de fout in gegaan door met subsidiegeld van de gemeente het bedrijf van zijn vrouw in te huren. Eerder deed hij iets vergelijkbaars bij het Spoorwegmuseum, waar hij vorig jaar als directeur moest vertrekken wegens 'malversaties en vriendjespolitiek'. Dit meldt De Stentor.

Nog geen drie weken geleden begon Foppen als directeur van het Sinterklaasmuseum, maar nu al heeft hij subsidiegeld van de gemeente Harderwijk naar het bedrijf Content Coalitie doorgesluisd, dat in handen is van zijn vrouw Roliena. De onderneming, een reclamebureau dat in Lelystad huist, deed voor het museum de inrichting, de website, ontwikkelde de materialen en doet er momenteel de marketing en communicatie voor. Het is niet voor het eerst dat hij dit doet: in de tijd dat hij directeur was van het Spoorwegmuseum in Utrecht gaf hij ook al opdrachten aan zijn vrouw. Doosjes wijn voor zakenrelaties werden toen via de webwinkel van Roliena besteld. Daarnaast maakte hij op kosten van het Spoorwegmuseum gebruik van de zalen van het museum voor familiefeestjes. Toen dit aan het licht kwam besloot zijn oud-werkgever Dolfinarium Harderwijk onderzoek te doen naar de tijd dat Foppen daar werkzaam was. Hieruit kwamen verschillende onregelmatigheden naar voren, met name met facturen.

Op de nieuwste aantijgingen van nepotisme wil Foppen niet reageren, dat laat hij over aan Aalt Boonen, mede-bestuurslid van het Sinterklaasmuseum. Die stelt dat Foppen zich nergens mee bemoeid heeft: "Een ander bestuurslid kende een van de jongens van Content Coalitie. Zij hebben hun plannen aan ons gepresenteerd. Foppen was daar niet bij aanwezig, daar wilde hij zich niet mee bemoeien. Als wij zouden kiezen voor Content Coalitie moest dat de keuze zijn van de andere bestuursleden. Zo is het gegaan."

Ook Roliena Foppen laat een reactie op de beschuldigingen over aan een collega. Mede-eigenaar Sietze Hess van Content Coalitie: "Wij hebben deze opdracht gekregen omdat we onderscheidend zijn. In tegenstelling tot andere bureaus kunnen we alles: vormgeving, online communicatie, marketing , websites bouwen. We hebben een pitch gedaan. Daar was Foppen niet bij. Daarna kregen wij de opdracht."

De Harderwijkse politiek maakt zich vooralsnog nergens druk over. In een schriftelijke verklaring laat de gemeente weten: 'Wij hebben aan de stichting een subsidie verleend van 10.000 euro voor het realiseren van een pop-up-Sinterklaasmuseum. Een stichting is een rechtspersoon en elke rechtspersoon heeft het recht een subsidieverzoek in te dienen en toegekend te krijgen, mits aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan. De gemeente beperkt zich tot het achteraf definitief vaststellen van de subsidie op basis van rechtmatigheid en doelmatigheid.'

Door: redactie Nationale Recreatiegids