Toenemende zorgen over toekomst recreatiesector

Door Redactie Nationale recreatiegids
3 min
Consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2022 0,9 procent meer uit dan in het eerste kwartaal. Opvallend, gezien de inflatie. Ondernemers in de recreatie, cultuur en horeca zijn ook het derde kwartaal goed begonnen, blijkt uit cijfers van ABN AMRO. Consumenten gaven afgelopen maand nog steeds meer geld uit aan musea, attractieparken en dierentuinen. Ook ging er meer geld naar cafés en restaurants. Alleen bioscopen en catering zitten nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Dit meldt ABN AMRO.

De bank ziet de recreatiesector weer opkrabbelen na de verplichte coronasluitingen, maar heeft ook zorgen over de toekomt. Er is namelijk een flinke daling in het vertrouwen van ondernemers, veroorzaakt door inflatie, personeelstekorten en druk op winstmarges.

Stijgende prijzen doorberekenen

In de recreatie, sport en cultuur (door het CBS samengevoegd als één branche) geeft 25 procent van de ondernemers aan de gestegen energie-, voedsel-, personeels-, en transportkosten niet te kunnen doorberekenen aan de klant. Bijna 55 procent zegt dit voor een klein deel te kunnen doen. Dat is ook terug te zien in de kleine prijsstijgingen in musea, dierentuinen, bioscopen en theaters. Afgelopen maand ging het om een stijging van niet meer dan 3 procent. Ter vergelijking: de prijzen van hotelkamers stegen met 15,7 procent, de prijzen van kampeerwagens met 10,5 procent en pakketreizen naar het buitenland zijn 18,1 procent duurder.

ABN AMRO vermoedt dat musea, bioscopen en theaters de prijzen niet hebben verhoogd omdat de bezoekersaantallen de afgelopen tijd zijn tegengevallen. Om erger te voorkomen, zijn de prijzen nagenoeg gelijk gebleven.

Door: Nationale Recreatiegids