Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Haat-liefdeverhouding Nederland met toerisme - en waarom spreiding niet helpt

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Vorige week werd duidelijk dat er steeds meer verdiend wordt aan het toerisme in Nederland, zo becijferde het CBS. Dat de aanwezigheid van toeristen niet overal tot een hallelujastemming leidt is inmiddels bekend, maar waar op plekken als Amsterdam en de Kinderdijk er alles aan wordt gedaan het aantal bezoekers te temperen, wordt in het grootste gedeelte van Nederland juist volop ingezet op het binnenhalen van (buitenlandse) bezoekers. Veelal onder het mom dat dit een bijdrage levert aan de spreiding van toeristen, maar dit lijkt er alle schijn van te hebben een drogreden te zijn. Dit meldt de NOS. 
Gisteren kreeg het onderwerp toerisme nog koninklijke aandacht in Amsterdam. Tijdens een bliksembezoek aan de hoofdstad hield prins Harry nog een pleidooi voor duurzaam toerisme, en presenteerde hij het nieuwe platform Travalyst, dat de ambitie heeft “to change the impact of travel, for good.” Steden als Amsterdam, Venetië en Barcelona worden overspoeld door toeristen, zo stelde de prins vast, en dat wordt komende jaren niet minder.
 

Minder promotie in het buitenland

 
Ook Nederland als geheel ziet het aantal toeristen dat ons land bezoekt in hoog tempo toenemen. In 2018 kwamen 19 miljoen bezoekers naar ons land, in 2030 zullen dat er 29 miljoen zijn. Dat vooruitzicht bracht het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) er in mei al toe een rem te zetten op de promotie van Nederland in het buitenland, en zich meer toe te gaan leggen op het reguleren van toeristenstromen. Het toverwoord daarbij blijft spreiding.
 

Toerisme is status

 
Net als eerder in een interview met de Nationale Recreatiegids zegt toerismedeskundige Stephen Hodes ook tegen de NOS nu weer: het spreiden van toerisme is een schijnoplossing. Wat vaak vergeten wordt is dat mensen reizen voor status, zo zei hij in het interview al: “Als jij een Amerikaan bent, dan kun je niet thuiskomen met het verhaal: 'Wauw, wij hebben toch zo'n fantastische vakantie in Breda gehad'; daar is niemand van onder de indruk.” Ook tegenover de NOS benadrukt hij dit nog eens: “Spreiding gaat nooit lukken. Maar een heel klein groepje mondiale toeristen wijkt af van de gebaande paden. Het gros van de bezoekers dat naar Amsterdam komt, blijft minder dan twee dagen in Nederland.”
 

Toerismetaart

 
Toch blijft de NBTC inzetten op spreiding, met het idee daarmee plaatsen als Amsterdam, de Zaanse Schans, Giethoorn, Kinderdijk en sinds kort ook Haarlem te ontlasten. Gesteund door de visie van de NBTC, en gestimuleerd door de wens óók een deel  van de toerismetaart te willen bemachtigen, blijft het gros van de regio’s en steden in Nederland hard zijn best doen om op de radar van de toerist te verschijnen. Zo werd er in maart zelfs een Drentse ambassade voor toerisme geopend in China, presenteren de Hanzesteden zich in het buitenland collectief als aantrekkelijke bestemming en lokt Schokland succesvol mensen naar het werelderfgoed in de Noordoostpolder met evenementen en een verbouwd museum. 
 

Gerommel in de marge

 
Het zijn allemaal initiatieven die lokaal het verschil kunnen maken, stelt ook Hodes, maar het blijft, landelijk gezien, gerommel in de marge: “In Zwolle of Kampen kan het de economie helpen, maar het zal nooit de problemen in Amsterdam oplossen.” Wat wel helpt? Ook Hodes heeft daar niet zomaar het antwoord op. In het interview met de Nationale Recreatiegids vertelde hij dat hij twee jaar geleden al eens dat hij twee journalisten de opdracht had gegeven op zoek te gaan naar inspirerende voorbeelden waar de aanpak van overtoerisme had gewerkt: “Zij constateerden na twee maanden: die zijn er niet.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
13 mei '25 (16:01)

Prijs postzegels doorgaat sterkste prijsstijging sinds 2014

PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

12 mei '25 (15:08)

Presentator Wilfred Genee wil klusprogramma maken met Talpa

Presentator Wilfred Genee wil een klusprogramma maken met mediabedrijf Talpa. Volgens Genee krijgt het programma de titel Vier linkerhanden, vertelt hij maandag in een interview met Radio 538. "Ik heb drie verschillende programma's bedacht, waarvan eentje mij het leukst lijkt en het meest haalbaar", aldus de presentator.

12 mei '25 (10:34)

Luisteraars 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza luisteren naar zender

Luisteraars van Radio 538 kunnen komende zomer ook op Ibiza via de FM naar de zender luisteren. Het is voor het eerst dat 538 op het eiland via de FM-frequentie te horen is. Tot nu toe kon dat alleen online.

12 mei '25 ( 8:35)

Koper vakantieparken Peter Gillis toch in gesprek over deal

De koper van tien vakantieparken van Peter Gillis zoekt naar overeenstemming met de realityster om de koop toch te laten plaatsvinden. Daarmee is er sprake van een koerswijziging. Eerst weigerde koper Taeke Dijkstra te betalen door de problemen van Gillis met de Belastingdienst, maar zijn nieuwe advocaat Oscar van Oorschot overtuigde hem toch weer in gesprek te gaan. Dat bevestigt Van Oorschot na berichtgeving van Omroep Brabant.

09 mei '25 (13:57)

Supermarkt Jumbo door Heineken voor de rechter gesleept vanwege bierruzie

Bierbrouwer Heineken is tegen supermarkt Jumbo een rechtszaak gestart. Beide bedrijven bevestigen dit na artikelen in het AD en het FD. Jumbo zou veel minder Heineken-bier besteld hebben dan normaal gesproken. Dat meldt Omroep Brabant.

09 mei '25 (10:56)

Doorstart CASA niet in beeld, faillissementsuitverkoop begonnen

Er lijkt definitief een einde te komen aan de failliete interieurwinkelketen CASA in Nederland. Bij curator Bart Louwerier hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld voor een doorstart. Donderdag is de faillissementsuitverkoop begonnen in achttien winkels, die zo'n vier weken duurt.

08 mei '25 (11:23)

Koffie mogelijk nog duurder door stijging prijs koffiebonen

JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo, overweegt de prijzen van zijn producten verder te verhogen. Dat komt volgens het bedrijf door de gestegen prijzen voor koffiebonen.

08 mei '25 ( 9:15)

Milieuorganisaties kritisch op besluit dat Schiphol na 2028 weer mag groeien

Milieuorganisaties zijn kritisch op het besluit van luchtvaartminister Barry Madlener (PVV), die maatregelen wil treffen om de geluidsoverlast van Schiphol te verminderen. Als het doel van 2028 is gehaald, mag de luchthaven weer groeien, schrijft Madlener in de brief aan de Tweede Kamer.

08 mei '25 ( 9:10)

Bedrijven in Amsterdam moeten voortaan afval in kliko's aanbieden

Bedrijven in Amsterdam mogen vanaf 1 juli hun afval niet meer in vuilniszakken aan de straat zetten. Ze moeten het voortaan aanbieden in kliko's of het afval achter hun voordeur houden tot het wordt opgehaald.

07 mei '25 ( 8:25)

Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt nieuwe eigenaar

De Groningse jeneverproducent Hooghoudt krijgt een nieuwe eigenaar. Het familiebedrijf heeft de distilleerderij verkocht aan een dochterbedrijf van La Martiniquaise, eigenaar van drankmerken Label 5 en Sir Edward's.