Eventim en Ticketmaster komen met eigen platform voor doorverkoop kaarten

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
Veel mensen die tweedehands kaarten voor concerten of evenementen willen kopen of verkopen is TicketSwap hét platform.  Maar volgens Eventim en Ticketmaster, verkopers van de originele kaarten, is het doorverkoopplatform ‘verre van waterdicht’. Ze komen nu zelf met een website waar geverifieerd kaarten kunnen worden doorverkocht. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
Ticketmaster, onder meer bekend als het officiële verkoopkanaal van concertorganisator MOJO, en Eventim willen in het najaar met hun eigen platform komen, dat volledig waterdicht is. Volgens MOJO kan een platform als TicketSwap dat nooit voor elkaar krijgen, omdat ‘alleen de officiële ticketpartijen kaarten op geldigheid kunnen controleren’. Daarnaast, zo stelt een woordvoerder van MOJO tegenover het Algemeen Dagblad, moet er ook nog een tweede stap gezet worden: het ongeldig maken van de oorspronkelijke barcode en deze vervangen door een nieuwe barcode: “Anders kan nog steeds iemand een kaartje meerdere keren verkopen, aangezien pas bij de deur de eerste barcode toegang heeft.” Een fenomeen dat veel gedupeerden oplevert. 
 

Niets aan de hand

 
Volgens Hans Ober, oprichter van TicketSwap, is er niet zoveel aan de hand: een ticket kopen via TicketSwap is net zo veilig als bij nieuwe verkoop. Zijn bedrijf staat volgens Ober voor ‘veilige wederverkoop’, en slaagt daarin doordat het samenwerkt met bedrijven als Paylogic en andere grote ticketbedrijven. Daarnaast zouden mensen precies weten met wie ze zaken doen, omdat TicketSwap werkt met openbare registratie, waarbij een koppeling wordt gemaakt met iemands Facebook-profiel. Maar Eventim stelt op zijn beurt dat dat geen garantie biedt: een nepprofiel op Facebook is zo aangemaakt.
 

Postbus 51

 
Oplichting met tickets is ook iets wat de politiek bezighoudt: in november 2017 werd er door zes kamerleden van verschilende partijen een motie ingediend die het doorverkopen van tickets aan banden zou moeten liggen. De motie werd unaniem aangenomen door de Tweede Kamer, maar sindsdien is het niet gelukt om consensus te bereiken over manier waarop oplichting in ticketland voorkomen kon worden. Wel kwam cultuurminister Van Engelshoven met een voorlichtings- en bewustwordingscampagne via Postbus 51, om mensen te wijzen op de gevaren van tweede-hands-ticketverkoop.
 
Wanneer het nieuwe doorverkoopplatform van Ticketmaster en Eventim in de lucht gaat, en hoe het gaat heten, is nog niet bekend.
 
Door: Nationale Recreatiegids