Trendwatcher: grenzen in recreatiesector vervagen, stand-alones krijgen het moeilijk

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
De grenzen in de recreatiesector vervagen steeds meer: vakantieparken, pretparken, retail, horeca en evenementen worden steeds meer een mix. Wie succesvol wil zijn in de recreatiebranche doet er dan ook goed aan te clusteren. Stand-alone-bedrijven als escaperooms krijgen het moeilijk. Dit stelt trendwatcher Hans van Leeuwen in een interview met de Nationale Recreatiegids.
In het interview zegt Hans van Leeuwen, naast trendwatcher ook conceptontwikkelaar Recreatie en Toerisme bij Pleisureworld NRIT, dat de manier waarop wij met onze vrije tijd omgaan een belangrijke rol speelt in de veranderingen die nu spelen in de recreatiesector: “Vrije tijd is tegenwoordig niet alleen meer gehouden aan de tijd buiten onze werkzaamheden, maar is iets vloeibaars geworden: er is geen harde grens meer tussen wonen, werken en vrije tijd; het gaat steeds meer in elkaar over.”
 

Grenzen vervagen

 
Ook binnen de recreatiesector zelf zijn harde grenzen aan het vervagen volgens Van Leeuwen: “Je ziet dat pretparken steeds vaker plekken worden waar je ook langer kan verblijven en vakantie kan vieren, en dat vakantieparken steeds vaker worden uitgerust met attracties.” En in de retail doen winkeliers er verstandig aan meer te bieden dan alleen een winkel met goede producten: “Shoppen heeft steeds meer vrijetijdsactiviteit nodig om mensen te verleiden nog fysiek te gaan winkelen.” 
 

Shortstay en FEC's

 
Andere belangrijke ontwikkelingen zijn volgens Van Leeuwen shorstay – het niet langer dan hooguit vier dagen op één plek verblijven –, de opkomst van Family Entertainment Centers (FEC's) en het feit dat attractieparken niet langer het grote geld met de kaartverkoop verdienen, maar met de verkoop van consumpties. Van Leeuwen voorziet dan ook dat steeds meer dagrecreatievoorzieningen in de toekomst gratis toegang zullen hebben. 
 

De verliezers

 
Naast de winnaars in de recreatiesector – de ondernemingen die goed in staat zijn te clusteren – zijn er ook verliezers, de zogeheten stand-alone-bedrijven, die als het ware op een eilandje zitten qua aanbod. Van Leeuwen noemt als voorbeelden de indoorspeeltuinen, escaperooms en trampolineparken: “Die gaan zware tijden tegemoet”.
 
Lees hier meer over alle trends die spelen in de recreatiebranche in het artikel Een kijkje in de glazen bol door de ogen van trendwatcher Hans van Leeuwen: Wat zijn de trends in recreatieland?