Actie tegen wangedrag toeristen slaat aan

Door Redactie Nationale Recreatiegids
3 min
De campagne tegen wangedrag door toeristen in het centrum van Amsterdam begint zijn vruchten af te werpen. Bijna de helft van de Britse toeristen (45 procent) zegt zich na het zien van de campagne Enjoy & Respect veel meer bewust te zijn dat overlast door wangedrag niet aanvaardbaar is.

Ook een kwart van de Nederlandse toeristen zegt beter te beseffen wat de gevolgen van huftergedrag zijn, stelt amsterdam&partners, verantwoordelijk voor de stadsmarketing. De uitingen vallen op, zo blijkt uit onderzoek. Vier van de tien ondervraagden herkennen de campagne, net als ruim vijf op de tien Britse deelnemers aan het campagneonderzoek.

De campagne werd in mei vorig jaar online gelanceerd, gericht op Nederlanders en Britten tussen de 18 en 34 jaar oud, die in de weekenden naar Amsterdam komen om uit te gaan. Ze maken zich daarbij geregeld schuldig aan lawaai, openbare dronkenschap, vervuiling en wildplassen.

Onder het mom Enjoy & Respect worden de mannen gewezen op de gevolgen van hun gedrag, waarvoor ze een boete kunnen krijgen. Medio april wordt de campagne opnieuw aangeslingerd, onder meer door zichtbaarheid op luchthavens en online, maar ook bij (goedkope) vliegmaatschappijen.

Door: ANP

In het interview met toerismedeskundige Stephen Hodes, Zonder klagen het Amsterdamse massatoerisme te lijf, lees je meer over de schurende verhouding tussen Amsterdam en het toerisme in de hoofdstad.