West-Friesland wil meer tulpentoeristen trekken

Door Redactie Nationale Recreatiegids
8 min
Als er iets synoniem is aan Nederland, dan zijn het wel tulpen, en als er één plek is die toeristen associëren met deze beroemde bloem, dan is het wel de Keukenhof. Maar daar wil de regio West-Friesland nu verandering in brengen. Woensdag werd de campagne Tulpen boven Amsterdam gelanceerd. Dit melden de Wieringer Courant en de website WestfrieslandinBedrijf.nl.
In de kop van Noord-Holland, waar de regio West-Friesland deel van uitmaakt, is het grootste aaneengesloten bollengebied ter wereld te vinden. Het betreft 12.000 hectare aan tulpenvelden, die ook nu al goed worden gevonden door toeristen uit binnen- en buitenland, maar het is toch vooral de Keukenhof in het Zuid-Hollandse Lisse dat wordt geassocieerd met tulpen. Het marketingplatform Holland Boven Amsterdam wil dat beeld nu bijstellen, ten faveure van de eigen regio. 
 

Boer Tom

 
Belangrijk onderdeel van de campagne is de inzet van tulpenambassadeurs. De eerste die deze promotierol gaat vervullen is boer Tom, bekend van zijn deelname aan het programma Boer Zoekt Vrouw. Tijdens de aftrap van Tulpen Boven Amsterdam, bij Kwekerij Siem Munster in Slootdorp, werd hij door tulpenprinses Flora Munster benoemd tot Ambassadeur van de Tulp
 

Profijt voor vele sectoren

 
Volgens Marlies Groot van Holland Boven Amsterdam zullen veel sectoren voordeel hebben van de campagne, zo zegt ze tegen de Wieringer Courant: "We zijn dit initiatief gestart met negen evenementen en attracties die de bolbloemen centraal hebben staan en met elkaar willen we wereldkundig maken dat als toeristen de bloeiende velden willen zien, ze in Noord Holland moeten zijn. Vakantieparken, hotels, B&B's, restaurants en ga nog maar even door, zij kunnen allemaal profijt hebben van een krachtiger tulpentoerisme in de regio." 
 

Negen attracties en evenementen

 
De negen evenementen en attracties waar Groot op doelt zijn Kleurrijk Julianadorp, Land van Fluwel (Sint Maartensvlotbrug), Poldertuin (Anna Paulowna), Lentetuin Breezand (28 februari tot en met 4 maart) , Bloemendagen (27 april tot en met 1 mei in Anna Paulowna), Bloeiend Zijpe (5 april tot en met 5 mei), Hortus Bulborum (Limmen), Floratuin Julianadorp en de Tulpenexcursie.
 

Al dertig Ambassadeurs van de Tulp

 
De campagne lijkt succesvol van start te zijn gegaan. Aan het einde van de kick off-middag hadden zich al dertig ondernemers aangemeld om Ambassadeur van de Tulp te worden. De website die bij de campagne hoort is inmiddels ook in de lucht: www.tulpenbovenamsterdam.com.
 
Door: Nationale Recreatiegids