Meest inspirerende merk van Nederland is de Efteling

Door Redactie Nationale Recreatiegids
3 min

UTRECHT - Door de Nederlandse consumenten wordt de Efteling als het meest inspirerende merk gezien. Dit is de uitkomst van de Inspirational Image Index ‘11 van Synergie en MindWorld.

Merken moeten op de consument een positieve uitstraling hebben en tastbare voorstellen doen. Inspirerende merken, die zich nu op een goede manier positioneren,  worden hiermee in de toekomst een sterk merk. De crisis biedt de kans voor merken om zich te concentreren op wat wel kan in plaats van wat niet kan.

De onderzoekers van Synergie en MindWorld vroegen een representatief panel van ruim 1.450 mensen wat merken inspirerend maakt en welke merken hierop het hoogst scoren. Het onderzoek leverde 4 pijlers op van inspirerende merken: authenticiteit (visie en optimisme), een track record & innovaties, aantrekkelijke producten en een relatie met de doelgroep.

De letterlijke betekenis van inspiratie is de ‘inademing van lucht of ideeën'. Inspiratie maakt dat ontvangers, meer openstaan voor producten en ervaringen en een positief gevoel overhouden. Op het moment dat dit bevestigd wordt, blijft dit gevoel bestaan. De toekomstige sterke merken zijn waarschijnlijk ook nu het meest inspirerend.

© Nationale Recreatiegids / Marleen Velthuis