Nederlands bedrijf schudt bagagemarkt op

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min
(Novum) - AMSTERDAM - Een Nederlands bedrijf staat op het punt de wereldwijde bagagemarkt op te schudden. Startup FastTrack Company heeft een nieuwe miljoeneninvestering binnengesleept voor de verdere uitrol van zijn digitale bagagelabel en bijbehorende volgsysteem voor koffers, zo werd woensdag bekendgemaakt.

Met dat systeem moeten zoekgeraakte koffers en papieren labels op termijn tot het verleden gaan behoren. Het bagagelabel, dat eTag heet, biedt de mogelijkheid om bagage al thuis in te checken om zo wachtrijen te beperken. Daarnaast biedt het bedrijf de Eviate eTrack. Dat is een apparaatje dat in de koffer wordt geplaatst, waardoor deze direct wereldwijd is te volgen. Bovendien geeft de eTrack een signaal af als de koffer tussentijds wordt geopend.

FastTrack kreeg eerder al een investering van 1,5 miljoen euro van het Mainport Innovation-fonds, een conglomeraat van onder meer KLM, Schiphol en TU Delft en van KPN. Nu komt daar 1,1 miljoen euro bij van een groep anonieme investeerders. Het investeringsgeld wordt voornamelijk gebruikt om het bedrijf verder op de kaart te zetten en het product verder te ontwikkelen.

De producten van FastTrack kunnen binnenkort worden gebruikt. Volgens oprichter David van Hoytema gaat het daarbij vooral om mensen die veel vliegen. Maar ook het bedrijfsleven toont volgens hem volop interesse. Zo vervoeren internationale monteurs vaak duur gereedschap via de reguliere bagagemethoden, met alle risico's van dien. Met de eTrack blijven de goederen altijd traceerbaar, waardoor het vervoer veel veiliger wordt.

Met de nieuwe investering wil FastTrack zijn bereik vergroten. Concrete voorspellingen op dat vlak gaf Van Hoytema niet, maar hij sprak wel de wens uit dit jaar ,,tienduizenden'' klanten te kunnen strikken. Volgens Van Hoytema bieden zijn producten uiteindelijk de oplossing voor een miljardenprobleem. Per jaar raken er tussen de 25 en 30 miljoen koffers zoek, een flinke kostenpost voor de luchtvaartsector van ruim 2 miljard euro.

Bestuurder Ryanne van der Eijk, bij KLM verantwoordelijk voor 'Customer Experience', benadrukte wel dat zoekgeraakte bagage nu niet tot het verleden gaat behoren. ,,Het kan natuurlijk door andere processen dat bagage op de verkeerde vlucht of plaats terechtkomt'', zo zei ze. Maar juist dan haalt het volgsysteem stress en onrust weg. ,,Een passagier weet direct wanneer hij zijn spullen wel kan verwachten''. Dat zal ook leiden tot ,,vriendelijkere interacties'' bij de balie.