Friesland presenteert zich aan Chinese touroperators

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min
Afgelopen week is Friesland als toeristische bestemming gepresenteerd aan zes Chinese touroperators. De presentatie was onderdeel van een handelsmissie naar de Chinese provincie Sichuan, waar de provincie Fryslân een vriendschapsband mee onderhoudt.

De komende jaren zal het aantal Chinese toeristen dat naar Nederland komt explosief stijgen. Dat voorspelt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Nu staan Chinezen met 200.000 bezoekers per jaar op 9 in de toeristen-top-10. De verwachting is dat het aantal bezoekers over tien jaar is verviervoudigd, tot 800.000 Chinese toeristen in 2025.

Chinese toeristen bezoeken graag landen met frisse lucht en een mooi landschap. Friesland heeft potentie bij de doelgroep Chinezen, dat bleek tijdens een presentatie afgelopen week aan zes Chinese touroperators, KLM en twee journalisten. Hanita van der Schaaf van Merk Fryslân presenteerde de toeristische mogelijkheden van Fryslân en een pakketreis van Friesland-Holland: ‘Holland Highlights’.

Chinese toeristen hechten erg aan status en bekendheid van toeristische attracties die zij bezoeken. Unesco Werelderfgoed is daarom erg kansrijk. Hilda Boesjes, directeur van het Woudagemaal in Lemmer, presenteerde daarom de drie Werelderfgoederen in Friesland. Daar werd door de aanwezigen enthousiast op gereageerd.

Eén van de touroperators wil de mogelijkheden van zeilvakanties voor Chinese jeugd onderzoeken. Een andere touroperator ziet kansen voor een bezoek aan het Waddengebied. Ook het feit dat Leeuwarden-Fryslân in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa is, biedt aanknopingspunten. De grootste touroperator van Zuidwest China nodigde de Friese delegatie nog diezelfde dag uit voor een presentatie aan zijn voltallige personeel.

Luchtvaartmaatschappij KLM, die een rechtstreekse verbinding heeft van Chengdu naar Amsterdam was ook aanwezig. Die adviseerde om niet alleen de mogelijkheden voor groepsreizen uit te werken, maar ook het toeristische product geschikt te maken voor individuele reizen van Chinese toeristen.

Om zaken te kunnen doen met het Chinese bedrijfsleven is aanwezigheid van de overheid in het eerste contact een belangrijke spelregel. Gedeputeerde Johannes Kramer, delegatieleider van de handelsmissie, is tevreden met het resultaat van deze eerste verkenningstocht. ‘Het eerste zaadje is geplant. Een hoteleigenaar uit Giethoorn reisde in 2005 af om het dorp en het hotel te promoten. Inmiddels is 70 procent van de gasten aan dit hotel Chinees’.

© Nationale Recreatiegids