Festivalorganisatoren zien samenstellen van line-up als leuke puzzel

Door ANP
8 min
Met de start van Paaspop is vrijdag het festivalseizoen officieel begonnen. Bij de organisatie van de evenementen komt veel kijken en ook het samenstellen van de line-up blijft jaarlijks een grote puzzel. Maar wel een hele leuke, vertellen festivaldirecteuren aan het ANP.

Paaspop werkt met programmeurs die een eigen genre voor hun rekening nemen. "De programmeurs houden lijstjes bij van wie we willen vragen, maar we worden ook vaak benaderd door vertegenwoordigers dat artiesten of bands een tour hebben gepland en dus beschikbaar zijn", zegt directeur Peter Sanders.

Ook bij Down The Rabbit Hole, dit jaar van 5 tot en met 7 juli in het Gelderse Beuningen, worden acts aangeboden en benaderd. "En dan is het kijken naar de juiste acts op het juiste moment en op de juiste plek", zegt festivalbaas Ide Koffeman. Bij Down The Rabbit Hole is het belangrijk dat de acts passen in het totaalplaatje. "Mensen komen niet voor een dag, maar voor een heel weekend. Het moet een bepaald gevoel vertegenwoordigen en binnen onze wolk passen. De wolk vullen we na tien jaar op gevoel, maar wij zeggen altijd dat het een mix moet zijn van verschillende factoren. Je moet bijvoorbeeld iets hebben wat mensen in vervoering brengt, maar er moet ook een feestmoment zijn waarbij iedereen danst."

Onderbuikgevoel

De directeur van Dauwpop, op 31 mei en 1 juni in het Overijsselse Hellendoorn, herkent dat "onderbuikgevoel" bij het programmeren. "We zitten wat de muziek betreft een beetje 'links van het midden'. Dat en een aantal niet nader omschreven criteria, zeg maar onderbuik, hanteren we bij de keuzes van de bands. Naast een aantal grotere acts is Dauwpop een festival waar je ook bands kunt ontdekken die later groot worden", omschrijft baas Rob Telgenkamp. "Joost stond al twee keer eerder op Dauwpop toen hij nog onbekend was. Zo ook Yungblud, Dan Auerbach (Black Keys), Beth Hart en Volbeat. Voor die laatste hebben we de eerste keer 1000 dollar betaald."

Paaspop en Down The Rabbit Hole zijn ook vaker 'early adopter' geweest van een act. "Kensington was bijvoorbeeld nog een piepkleine act toen die voor het eerst bij ons stond en die hebben we steeds groter zien worden", zegt Sanders van Paaspop. Soms worden artiesten en bands ook populairder tussen het moment dat ze zijn geboekt en het moment dat ze optreden. Dat heeft Down The Rabbit Hole vorig jaar gemerkt met Fred again... "Die is daarna enorm doorgebroken."

Op welk podium de optredens worden gepland, hangt af van onder meer hoe goed de muziek verkoopt en hoe groot de zalen zijn waar de artiesten optreden. "De 'grootsheid' van een band bepaalt de plek. Niet elke band kan het hoofdpodium aan. Dan moet je namelijk wel wat in je mars hebben en mag je niet te licht zijn. Sommige bands daarentegen plaatsen we bewust wat 'under played'. Dat wil zeggen dat ze misschien wel een groter podium aan kunnen, maar dat het voor sfeer beter is dat ze iets te krap staan", legt de baas van Dauwpop uit.

Trots

De festivalbazen hebben alle drie meerdere namen op de affiches waarop ze extra trots zijn die te hebben binnengehaald. Voor Paaspop is dat de eerste keer The Prodigy in 2014. "Maar het wordt ook normaler. Er zijn maar een paar festivals die de echt grote namen kunnen betalen en wij zitten in die league, dus dat is al een aantal keer gebeurd", zegt Peter Sanders. Dauwpop heeft een "heel divers" lijstje met namen waar ze trots op zijn. "Tiƫsto in 2005, Nothing But Thieves in 2019, The Prodigy in 2023, Editors in 2022. Maar ook, Nederlandse acts als Anouk en DI-RECT. Voor dit jaar zijn we blij met De Jeugd Van Tegenwoordig en bijvoorbeeld The Kooks en Oscar and the Wolf."

Down The Rabbit Hole is blij dat het Amerikaanse trio Khruangbin voor dit jaar eindelijk is gelukt. "Die hebben we al heel vaak uitgenodigd, maar dat lukte telkens niet."