Amsterdam Marketing lanceert nieuwe Toeristische Barometer

Door Redactie Nationale Recreatiegids
4 min
Vanaf vandaag staat de geheel vernieuwde Toeristische Barometer online. Deze applicatie is ontwikkeld door Amsterdam Marketing en geeft op een laagdrempelige manier een beeld van de actuele toeristische situatie in Amsterdam. De barometer is bedoeld voor iedereen die op de hoogte dient te zijn van de laatste toeristische ontwikkelingen in de stad. Op de website (amsterdam.toeristischebarometer.nl) staan verschillende manieren om in een paar klikken een gepersonaliseerde benchmarkanalyse te maken. Verschillende Europese bestemmingen maken inmiddels gebruik van deze technologie. 

Benchmarkanalyses op maat
De Toeristische Barometer Amsterdam is opgebouwd uit dertien indicatoren, waaronder het aantal hotelovernachtingen, de inkomende buitenlandse passagiers op Schiphol, het aantal bezoekers in de belangrijkste musea en attracties van Amsterdam of het aantal deelnemersdagen in corporate en non-corporate internationale bijeenkomsten. Met de vernieuwde barometer maakt een geïnteresseerde gemakkelijk cross-sectorale vergelijkingen. Zo kunnen vergelijkingen gemaakt worden tussen landen, steden, sectoren of musea. Op deze manier biedt de barometer benchmarkanalyses op maat.

 

Adaptief design
Het nieuwe design van de barometer biedt mogelijkheden om grafieken op diverse manieren weer te geven. Naast lijngrafieken behoren nu ook dynamische staafdiagrammen of donut charts tot de weergavemogelijkheden. Hiermee kan de bezoeker van de website eenvoudig zien hoe verschillende steden zich ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van museumbezoek of hotelovernachtingen. Ook is de barometer nu optimaal te gebruiken voor mobiele apparaten. 

 

Doelgroep
De barometer is bedoeld voor iedereen die op de hoogte dient te zijn van de toeristische ontwikkelingen in Amsterdam om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen en strategisch beleid te kunnen ontwikkelen. Voor economische beslissers in het toeristisch bedrijfsleven, bij de overheid en maatschappelijke organisaties, die geïnformeerd willen blijven over toerisme. Voor partners van Amsterdam Marketing is de uitgebreide site gratis te bekijken. Voor overige geïnteresseerden is een beknopte analyse met actuele data over Amsterdam inzichtelijk.

© Nationale Recreatiegids