Toenemende vraag naar vakantiewoningen in Europa

Door Recreatiepark De Koornmolen
7 min

GRONINGEN - De markt voor vakantiewoningen zal naar verwachting jaarlijks groeien tot 2013 met 2% tot 6% in zowel omzet als aantal gasten, in tegenstelling tot de algemeen dalende toeristenmarkt. Dit is de belangrijkste uitkomst van het Europese onderzoek dat is uitgevoerd door PhoCusWright, een autoriteit op het gebied van onderzoek in de reisbranche.

Het onderzoek toont aan dat de toeristenindustrie over het algemeen daalt, maar de markt voor vakantiewoningen stijgt. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een aantal toonaangevende aanbieders van vakantiewoningen, waaronder marktleider Interhome. HoewelZwitserland niet specifiek onderzocht is, zijn de trends uit het onderzoek ook van toepassing voor de Zwitserse markt. Het rapport meldt dat een nieuw klantsegment niet alleen aangetrokken wordt door de aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding van de vakantiewoningen, maar ook het gemak van boeken via internet spreekt aan.

De vooruitzichten voor de vakantiewoningmarkt in Europa blijven positief. Dit bevestigt het representatieve onderzoek dat PhoCusWright uitvoerde in nauwe samenwerking met de belangrijkste aanbieders van vakantiewoningen in Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Al jaren neemt de vraag toe naar vakantie in privéwoningen, terwijl de hele hotelindustrie een daling ondervindt. Zelfs de wereldwijde economische crisis van 2008/2009heeft de Europese vakantiewoningmarkt niet getroffen. Tot 2013 zal de groei jaarlijks twee tot zes procent bedragen, voorspelt PhoCusWright.

Families, jongvolwassenen en de internetgeneratie
Degroei in huur van vakantiewoningen komt vooral van families en jongvolwassenen. Het onderzoek ziet de groep van 33 tot 44 jaar als belangrijkste doelgroep. Voor hen is de prijs/kwaliteitverhouding van een vakantiewoning in vergelijk met die van een hotelvakantie, een doorslaggevend argument. Een ander voordeel is de individualiteit en de ruimte van de vakantiewoning. Deze factoren zorgen voor een authentiekere vakantie- ervaring en duidelijk meer privacy dan een standaard hotelkamer. Een ander positief aspect is de toenemende affiniteit voor online zakendoen. Uit het onderzoek blijkt dat 21% van de omzet via internet wordt geboekt. In de georganiseerde markt is dit aandeel aanzienlijk hoger. Bij Interhome wordt 60% van de omzet al bereikt via internet.

Veelbelovend voor de wintervakantie
PhoCusWrightziet een veelbelovend vooruitzicht voor de wintersportgebieden. Op dit moment wordt 50 procent van de Europese omzet gerealiseerd door de strandvakantiebestemmingen in de zomer, gevolgd door het lenteseizoen. nteressant echter is dat voor Zwitserland niet de zomer maar de winter het meest populaire vakantieseizoen is. Het onderzoeksrapport meldt dat meer dan 80 procent van de eigenaren van vakantiewoningen- en appartementen overweegt de verhuur van hun woning uit te besteden aan professionele managementbedrijven.
 
© Nationale Recreatiegids