Imago Dolfinarium daalt: minder geschikt voor kinderen vinden ouders

Door Redactie Nationale Recreatiegids
2 min
Voor het vierde jaar op rij daalt de waardering voor het Dolfinarium in Harderwijk. Zo blijkt uit de vijfde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek, dat onder 1.600 Nederlanders werd uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Volgens het onderzoeksbureau liggen een onthullende tv-uitzending van Rambam (begin maart 2016) over de circuspraktijken in het Dolfinarium en voortdurende protesten van dierenorganisaties ten grondslag aan de dalende waardering en bezoekerstaantallen.

“Negatieve publiciteit over het dierenwelzijn heeft ervoor gezorgd dat mensen veel minder geneigd zijn om de zeedierenshows te bezoeken. De toekomst van het Dolfinarium ziet er weinig rooskleurig uit nu de sympathie zo laag is en ouders de attractie veel minder geschikt vinden voor kinderen”, aldus merkadviseur Hendrik Beerta. “Een rigoureuze koerswijziging lijkt onvermijdelijk om het tij te keren. Het recent geopende waterpark en de samenwerking met de Plastic Soup Foundation lijken hiervoor onvoldoende. Een omslag naar educatief centrum, bijvoorbeeld met dierenopvang, lijkt kansrijker nu het publiek zich afkeert van de inzet van dieren als attractie.”

Toch staat het Dolfinarium nog altijd op de derde plek van populairste dierentuinen; het moet alleen Artis en Beekse Bergen voor zich laten. Het safaripark uit Brabant wordt volgens Beerda “steeds meer gewaardeerd om zijn sympathieke, kindvriendelijke aanbod. Sinds 2010 steeg het bezoekersaantal van Beekse Bergen fors en al twee jaar heeft het de sterkste reputatie onder de dierenattracties.”