Theaterpubliek voor duivels dilemma

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min
DEN HAAG - Steracteur Jeroen Spitzenberger als gevechtspiloot die voor een duivels dilemma stond. Voormalig NOVA-coryfee Clairy Polak in haar toneeldebuut als rechter in zijn zaak. Het publiek als jury. Terror van de schrijvende Duitse advocaat Ferdinand von Schirach wordt komend theaterseizoen in Nederland misschien wel net zo spraakmakend als bij onze oosterburen.

Terroristen kapen een passagierstoestel om het te laten neerstorten op een vol voetbalstadion, straks in de regie van Gouden Kalf-winnaar Peter de Baan op de ArenA. De gevechtsvlieger Lars Koch vliegt ernaast. Hij besluit op eigen houtje het passagierstoestel neer te halen: 164 mensen offert hij voor een stadion met 54.000 personen.

Het lijkt het minste van twee kwaden. De officier van justitie (Johanna ter Steege) begrijpt Koch wel, maar stelt hem een vergelijkbare situatie voor: Stel dat een gezonde man het ziekenhuis inkomt met alleen een gebroken arm, offer je hem dan ook op omdat er vier mensen op een gezond orgaan, hun laatste kans, wachten? Mag je levens als dingen met elkaar verrekenen of kies je voor het principe dat ieder leven beschermd moet worden? Ook als die levens, zoals de 164, er anders waarschijnlijk toch aangaan?

Poortje

In Duitsland, waar het stuk al een paar jaar in diverse steden wordt gespeeld, lopen de 'juryleden' in de pauze door een poortje met schuldig of niet schuldig, waarna met de uitkomst verder wordt gespeeld. Vooral degenen die door schuldig lopen, lijken tijdens de voorstelling nogal eens van mening te zijn veranderd. Hoe de jury in Nederland haar stemmen uitbrengt, weet regisseur De Baan nog niet precies. Zelf liep hij de eerste keer dat hij de voorstelling in Duitsland zag uiteindelijk door schuldig. "Daar had ik mezelf van tevoren niet op ingeschat."

Spitzenberger plaatste aanvankelijk vraagtekens bij het spelen van een altijd wat statisch ogende rechtszaak, maar is nu "heel enthousiast" om te zien hoe het uitpakt en niet alleen met het dilemma. "Het is een stuk waar je goed naar moet luisteren, een luisterstuk is mooi om te spelen, maar de spanningsboog is tegenwoordig kort. Ikzelf was echter na vijftien bladzijden script lezen al hooked."

Gesprekken

In Nederland leidt Polak na afloop ook nog eens gesprekken met het publiek: "Dat is mijn vak. De rechter spelen vind ik leuk en spannend, maar het is een uitstapje, geen nieuwe loopbaan."

Terror wordt al in verscheidene landen gespeeld, waaronder Japan, het enige land waar het publiek de piloot vaak in meerderheid schuldig vindt.