Vliegtuigpassagiers misdragen zich vaker

Door Redactie Nationale Recreatiegids
3 min
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben in 2016 te maken gehad met fors meer agressieve reizigers. De maatschappijen deden een recordaantal meldingen van ordeverstoringen op luchthavens of in vliegtuigen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kreeg vorig jaar 985 meldingen binnen. Een jaar eerder lag het aantal nog op 723.

Uit de bij ILT binnengekomen meldingen blijkt dat ,,veel wangedrag bestaat uit het niet opvolgen van aanwijzingen van het personeel, vaak uitmondend in agressief taalgebruik of gedrag. Ook worden veel incidenten over roken en/of overmatig alcohol- of drugsgebruik aan boord gemeld. Vaak is er ook een overlap tussen de soorten gedrag.''

Op vluchten over de middellange afstand en de lange afstand komen ongeveer evenveel incidenten voor. Op de langeafstandsvluchten zijn er wel aanmerkelijk meer problemen met roken. Slecht gedrag en overmatig drankgebruik is relatief vaker de oorzaak van problemen op middellangeafstandsvluchten. Het meeste wangedrag vindt plaats op vluchten van en naar Spanje. Ook op vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk gaat het relatief vaak mis.

Veertien meldingen

In 2016 kwamen veertien meldingen binnen van incidenten die directe impact hadden op de vlucht. Soms moesten toestellen na het taxiën terugkeren naar de gate. In drie gevallen moest het vliegtuig uitwijken naar een andere luchthaven of terugkeren naar de luchthaven van vertrek terwijl het toestel al in de lucht was.

Schiphol is fel tegen alcoholmisbruik en de overlast die dat veroorzaakt, zo laat een zegsman van de luchthaven weten. ,,Aan gasten onder de achttien jaar en reeds op Schiphol aangekomen beschonken reizigers mag geen alcohol worden geserveerd en medewerkers van horeca-exploitant op Schiphol zijn getraind hoe om te gaan met beschonken gasten.'' Schiphol gaat het ILT-rapport bestuderen, daarna wordt bekeken of extra maatregelen nodig zijn.