Ondernemers Tilburg willen dat stad iconisch evenement krijgt

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min
Tilburg kijkt jaloers naar buurstad Eindhoven, waar recent nog lichtfestival Glow en de Dutch Design Week plaatsvonden. Zo'n grote publiekstrekker wenst Tilburg zichzelf ook toe, zeker nu Festival Mundial (gesneuveld), en hiphopevenement WOO HAH! (nieuwe locatie) niet meer zijn terug te vinden in de stad. Dit meldt het Brabants Dagblad. 

Wethouder Evenementen Erik de Ridder (CDA) sprak met ondernemers van de binnenstad, en daaruit kwam naar voren dat er een sterke behoefte is aan een nieuwe evenement; liefst eentje die Tilburg voor langere tijd op de kaart kan zetten. Op dit moment is de Tilburgse Kermis, met 1,4 miljoen bezoekers de grootste van Nederland, een van de meest kenmerkende evenementen van de stad. Volgens De Ridder blijft de Kermis van groot belang voor Tilburg, maar nu Mundial en WOO HAH! Zijn weggevallen, is het van groot belang dat er iets nieuws gaat komen. "Dat heeft te maken met de veranderende rol van steden", zegt Stefan van Aarle, die sinds vorige maand de nieuwe voorzitter is van het  Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg. "De stad is steeds meer een pretpark. Je moet mensen entertainen. De Beekse Bergen groeit, om over de Efteling niet te spreken. Als mensen voor meer dagen naar de regio komen, willen ze ook een dag de stad in. Daar ligt voor Tilburg een cruciale kans."

Maar een nieuw iconisch evenement heb je niet zomaar: "Ambitie heeft tijd nodig", stelt wethouder De Ridder. "De Dutch Design Week is nu groot, maar heeft een paar keer langs de afgrond gescheerd en moest worden geholpen." Voor Tilburg ziet Van Aarle vooral potentie in het festival Kaapstad, dat in augustus voor het eerst plaatsvond, en waarbij het centrum  werd 'gekaapt' door kunstenaars: "Het is uniek, het past bij een stad van creatievelingen en onderwijs. We willen het graag meer dagen laten duren en verder uitbreiden. Je moet er straks bijna over vallen." De eerste editie van het festival werd volgens hem ontzettend goed ontvangen: "Het zorgde in de binnenstad voor de op twee na drukste zaterdag van het jaar."

Er is nog ruim een jaar de tijd om met plannen en ideeën te komen: De Ridder wil dat vóór 2020 het fundament voor het nieuwe evenementenbeleid er ligt. Voor die tijd moet dus duidelijk zijn welk evenement het nieuwe visitekaartje van Tilburg gaat worden.

Door: redactie Nationale Recreatiegids