Amsterdams EYE Filmmuseum breekt met sponsor KLM vanwege klimaatbeleid

Door Nationale Recreatiegids
3 min
Het klimaatbeleid van het EYE Filmmuseum in Amsterdam is niet in lijn met die van de KLM. Daarom heeft het museum vorige week besloten om de sponsoring van de luchtmaatschappij te stoppen. Dat meldt NRC.

Deze keuze houdt in dat het sponsorcontract tussen KLM en het Filmmuseum per 1 januari is gestaakt. Directeur Bregtje van der Haak zegt tegen NRC dat sponsoring door KLM niet past bij het duurzaamheidsbeleid van het museum.

Het Filmmuseum is niet de enige grote culturele instelling die sponsoring van KLM ontvangt. Onder andere het Rijksmuseum en het Koninklijk Concertgebouworkest ontvangen ook een bijdrage van de luchtvaartmaatschappij. Volgens de KLM zijn de vluchten echter ‘een belangrijke levensader voor de bloeiende toeristenindustrie en culturele sector van Amsterdam’.

Programma Filmmuseum

De reden die de directeur noemt is dat het museum duurzaamheid hoog op de lijst heeft staan. Met een programma waarin de bezoekers zorgen over de klimaatcrisis krijgen te zien, kan het volgens de directeur niet worden verantwoord dat zij KLM als sponsor hebben. “Mijn overtuiging is dat wij als museum krachtiger zijn als we onze eigen waarden naleven”, aldus de directeur tegen NRC.

KLM sponsorde het museum door ieder jaar maximaal 20.000 euro aan vliegtickets te betalen. Nu gaat het museum geen verzoek meer doen voor de tickets.