Martinitoren grootste provincietrots

Door Redactie Nationale Recreatiegids
13 min
Geen enkele andere cultuurinstelling maakt in de eigen provincie zoveel emoties los als de Martinitoren onder Groningers, blijkt uit de vierde editie van het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Ook culturele iconen Kamp Westerbork en muziekband Bløf kunnen in de provincie op veel trots rekenen. Dit meldt Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Het merkadviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy voerde het onderzoek uit onder bijna 8.000 respondenten. Die stelden onder meer dat je voor een museumbezoek of ander cultureel vermaak vooral niet in Flevoland, Overijssel of Brabant moet zijn.
 
Als het gaat om het totale cultuuraanbod zijn de Noord-Hollanders verreweg het meest trots op hun musea, podia, festivals en gezelschappen. Dit blijkt bij elke meting van het tweejaarlijkse onderzoek. Maar de drie culturele iconen die de sterkste trots vertegenwoordigen bevinden zich in Groningen, Drenthe en Zeeland. De Martinitoren is het sterkste symbool van provincietrots. Herinneringscentrum Kamp Westerbork wordt enorm gewaardeerd door de Drentse bevolking. En de Zeeuwen voelen een sterke binding met de muziekband Bløf.
 
 
BLØF: dé trots van Zeeland.
 

Noord-Brabant moet het hebben van Pathé

 
"Terwijl Noord-Hollanders moeite hebben om een favoriet aan te wijzen in het brede aanbod van topmusea en spraakmakende podia en festivals richt de trots zich in een paar provincies buiten de Randstad op één icoon", aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "Flevoland, Brabant en Overijssel die steevast onderaan bungelen wat betreft trots op het cultuuraanbod kunnen hiervan leren. In deze provincies zou de aandacht veel meer gericht moeten worden op de ontwikkeling van een paar sterke cultuurspelers in plaats van een diversiteit aan middelmatige partijen. Tekenend voor het karige, Brabantse cultuuraanbod is de positie van Pathé als sterkste cultuuraanbieder in deze provincie. In het onderzoek wordt deze positie berekend door een gemiddelde te nemen van de bekendheid, waardering en binding onder de bevolking."
 

Drentse cultuuraanbod meest verzwakt sinds 2013; Drentse dagattracties wel onverminderd sterk

 
Terwijl de Drentse cultuursector in 2013 nog de 4e plaats innam wat betreft draagvlak is sindsdien bij elke nieuwe onderzoeksmeting een daling te zien. Inmiddels staat Drenthe op plek 8. In de laatste twee jaar was de verzwakking het sterkst, vooral onder de culturele festivals. Daarnaast speelde mee dat een aantal sterke partijen veel draagvlak verloren door een naamsverandering, zoals bij het Hello Festival en DNK.
 
 
Dierenpark WILDLANDS: zorgenkind van de Emmense politiek, populair bij de Drenten.
 
Waarin Drenthe nog steeds goed scoort is het dagattractie-aanbod. Terwijl in de gemiddelde provincie twee derde van de favoriete vrijetijdsorganisaties zich in de cultuursector bevindt, is dit in Drenthe slechts 40 procent. De meest gewaardeerde dagbesteding is Herinneringscentrum Kamp Westerbork. En, ondanks alle negatieve publiciteit, is ook dierenpark WILDLANDS zeer populair onder de Drenten. 
 

In Flevoland theatergroepen geliefd

 
Bovengemiddeld veel festivals en gezelschappen staan in de top-50-lijst van sterkste cultuurmerken in Flevoland. De belangrijkste festivals zijn Lowlands, Libelle Zomerweek en Strandfestival ZAND. Hendrik Beerda: "Het Flevolandse cultuurprofiel is sterk afwijkend. Dat heeft ook te maken met het magere museale aanbod in de provincie. De meest zichtbare musea zijn Batavialand en Museum Schokland. Hierdoor scoren de theatergroepen Vis à Vis en Suburbia hoog in de lijst van sterkste cultuurmerken in Flevoland."
 

Musea domineren Zeeuwse en Gelderse cultuursector

 
Terwijl Flevoland slechts een handjevol musea en monumenten heeft die er volgens de bevolking toe doen, zijn de Zeeuwen en Gelderlanders zeer te spreken over het aantal spraakmakende erfgoedinstellingen. Deltapark Neeltje Jans en het Watersnoodmuseum staan bovenaan de 21 Zeeuwse topinstellingen. Het Nederlands Openluchtmuseum, Kröller-Müller Museum en Paleis Het Loo voeren de lijst van twintig Gelderse cultuurinstellingen aan.
 
 
Paleis het Loo bij Apeldoorn, geliefd onder de Gelderse bevolking.
 

Op een rij; de sterkste cultuurmerken, gemeten onder de bevolking van de betreffende provincies:

 
1. Martinitoren (Groningen)
2. Herinneringscentrum Kamp Westerbork (Drenthe)
3. Bløf (Zeeland)
4. Anne Frank Huis (Noord-Holland)
5. Rijksmuseum Amsterdam (Noord-Holland)
6. Pinkpop (Limburg)
7. Het Spoorwegmuseum (Utrecht)
8. Vierdaagsefeesten Nijmegen (Gelderland)
9. Rowwen Hèze (Limburg)
10. MartiniPlaza (Groningen)
 
Door: Nationale Recreatiegids