Populariteit dagattracties jongeren: Naturalis valt diep, Rijks stijgt hard

Door Redactie Nationale Recreatiegids
11 min
Tijdens de twee jaar durende bouwwerkzaamheden is de reputatie van Naturalis onder jongeren het hardst gedaald van alle Nederlandse dagattracties. Het natuurmuseum ging van de 3e naar de 12e plaats op de lijst van favoriete attracties. Het Rijksmuseum schoot in dezelfde periode van de 25e naar de 10e positie. Dit blijkt uit het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 800 jongeren. Dit meldt Hendrik Beerda Brand Consultancy.
"Slechts 1 op de 5 jongeren heeft een bezoek aan Naturalis op het verlanglijstje staan. Twee jaar geleden was dat nog 1 op de 3 jongeren. Ook onder ouders is de populariteit van Naturalis gedaald", zo stelt merkadviseur Hendrik Beerda van Hendrik Beerda Brand Consultancy.  
 

Genoeg mogelijkheden om weer op te krabbelen

 
Toch ziet Beerda veel mogelijkheden voor het biodiversiteitscentrum om het weggezakte enthousiasme onder jongeren weer terug te winnen. "Biodiversiteit is een actueel onderwerp. Wereldwijd wordt daar aandacht voor gevraagd, het museum is relevanter dan ooit. Met de bekende bioloog Freek Vonk speelt Naturalis daar natuurlijk al handig op in. Ook de T.Rex Trix trekt geheid weer de nodige bezoekers. Daarnaast bieden de negen nieuwe thematische museumzalen volop mogelijkheden om nieuwswaarde te genereren."
 

Rijksmuseum stijgt hard

 
Waar Naturalis in populariteit daalt, schiet in hetzelfde Dagattracties Merkenonderzoek het Rijksmuseum omhoog in de lijst. Hoewel het Spoorwegmuseum onder jongeren nog nét iets beter scoort, staat het Rijksmuseum voor het eerst in de top 10. "Het Rijksmuseum is het populairste museum voor jongeren vanaf 9 jaar. En de interesse onder deze groep is in twee jaar tijd enorm toegenomen. Het is duidelijk dat alle aandacht die het museum aan het educatiebeleid geeft zijn vruchten afwerpt", aldus Hendrik Beerda.
 

Efteling populairst, Drouwenerzand gezelligst, Walibi stoerst

 
Op nummer 1 staat steevast de Efteling als meest geliefde dagje uit. Het sprookjespark uit Kaatsheuvel scoort op alle imagoaspecten een top-5-positie, waarbij kwaliteit als meest onderscheidende eigenschap wordt aangemerkt. Opvallend is ook dat ook het Dolfinarium in hoog blijft scoren. Het zoölogische attractiepark uit Harderwijk ligt regelmatig onder vuur, maar dat lijkt de populariteit niet aan te tasten: het Dolfinarium steeg van de 5e naar de 4e plek. Verder ligt de gezelligste dagattractie in Drenthe (Drouwenerzand), wordt AquaZoo in Friesland als het diervriendelijkste dagje uit gezien, vinden jongeren Wallibi het stoerst en komt CORPUS (het museum over het lichaam) als het meest speciaal uit de bus. 
 

Moeder heeft beslissende stem

 
Tot slot heeft Beerda nog een tip voor alle dagattracties: "Uit het Dagattracties Merkenonderzoek blijkt dat er een cruciale rol is weggelegd voor moeders. Wanneer een bestemming wordt gezocht voor een gezinsuitje, heeft de moeder in de helft van de gezinnen de beslissende stem. Vaders hebben dat slechts in 1 op de 5 gezinnen. En de website is voor jongeren veruit de belangrijkste informatiebron voorafgaand aan het museumbezoek."
 
De ranglijst van dagattracties die jongeren het liefst willen bezoeken is als volgt (tussen haakjes staat de positie in 2017):
 
1. (1) Efteling
2. (2) Walibi Holland
3. (4) Apenheul
4. (5) Dolfinarium
5. (8) Beekse Bergen
6. (7) Duinrell
7. (20) Monkey Town
8. (9) Het Spoorwegmuseum
9. (11) Slagharen
10. (25) Rijksmuseum Amsterdam
11. (14) WILDLANDS Adventure Zoo
12. (3) Naturalis
13. (12) Ouwehands Dierenpark Rhenen
14. (19) Toverland
15. (15) Nederlands Openluchtmuseum
16. (10) NEMO Science Museum
17. (16) Diergaarde Blijdorp
18. (13) Julianatoren
19. (18) Ballorig
20. (21) Avonturenpark Hellendoorn
 
Het Dagattracties Merkenonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet jaarlijks de reputatie van alle Nederlandse dagattracties. Voor het onderzoek van 2019 zijn 800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee stappen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle leerzame en ontspannende attracties onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste uitjes navraag gedaan naar de merkkracht, het imago en de bezoekintentie.
 
Door: Nationale Recreatiegids