Efteling past Coca-Cola-marketing aan na reprimande Foodwatch

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
De Europese voedselwaakhond Foodwatch heeft de Efteling een standje gegeven voor de wijze waarop ze bij de ingang proberen Coca-Cola aan de man te brengen. De reclame is te veel gericht op kinderen, en dat is tegen de regels van een intentieverklaring die ook de frisdrankgigant heeft ondertekend. Dit meldt het Algemeen Dagblad.
De intentieverklaring staat bekend als EU Pledge, en is ondertekend door bedrijven uit de voedsel- en drankensector die zich hard willen maken te stoppen met de promotie van ongezonde producten bij jongeren onder de twaalf jaar. Daarmee gaan ze verder dan de al bestaande wet- en regelgeving rondom voedselmarketing, die wel ruimte laat reclame te maken voor ongezonde producten, gericht op jongeren onder de twaalf.
 

Sprookjestaferelen

 
Coca-Cola was een van de mede-ondertekenaars van de EU Pledge, maar conformeert zich er volgens Foodwatch onvoldoende aan. Zo zijn de frisdrankautomaten bij de ingang van de Efteling voorzien van sprookjestaferelen, en dat ziet Foodwatch als marketing die primair gericht is op kinderen. De Efteling heeft nu besloten dit aan te passen; vanaf volgende maand moeten de automaten qua marketing op 12+-niveau zitten.  
 

Coca-Cola Suite

 
Het is niet voor het eerst dat Foodwatch de Efteling op de vingers tikt wat betreft Coca-Cola-marketing. In december stelde de organisatie de Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel al aan de kaak. Toen werd er geschermd met het Nationaal Preventieakkoord, dat ook door het sprookjespark uit Kaatsheuvel is ondertekend. In dit akkoord wordt  onder meer door attractieparken toegezegd te 'zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod'. Toch mag de Coca-Cola Suite Deze mag vooralsnog gewoon blijven bestaan, omdat de kamer niet voornamelijk is gericht op kinderen onder de twaalf jaar.
 

Kinderspeellocaties als marketingspeeltuin

 
Naast Coca-Cola mogen ook Unilever, Friesland Campina en de Rabobank reclame maken in de Efteling. Uit een onderzoek van Panteia in opdracht van de Rijksoverheid kwam al naar voren dat veel bedrijven die deel uitmaken van het portfolio van Coca-Cola en Unilever relatief vaak voor kinderspeellocaties kiezen om reclame te maken voor hun producten. Foodwatch is daar niet blij mee: "De Efteling is voor kinderen, geen speeltuin voor de gladde marketingjongens van Coca-Cola."
 
Door: Nationale Recreatiegids