Groeien als kool in het land met de meeste pretparken: Toverland doet het

Door Redactie Nationale Recreatiegids
6 min
Veel pretparken in Nederland zijn begonnen aan net nieuwe zomerseizoen, of staan op het punt dat te doen. Geen kleine gebeurtenis in het land met de meeste pretparken per hoofd van de bevolking in Europa. Hoe spring je eruit in een sector waar de concurrentie zo groot is? De Nationale Recreatiegids interviewde Tessa Maessen van Toverland, het pretpark dat hard op weg is de belangrijkste concurrent te worden van de Efteling, Nêerlands nummer één: "Zomaar wat attracties bij elkaar zetten is echt niet meer genoeg; mensen willen beleving en storytelling."
Toverland begon in 2001 in het Limburgse Sevenum als indoorpretpark voor basisschoolleerlingen, maar groeit sindsdien als kool. In 2017 trok het familiepretpark 682.000 bezoekers, in 2018 waren dat er al 812.000. Nu is het hard op weg meer dan een miljoen mensen per jaar te ontvangen, en is het volgens kenners de belangrijkste concurrent in wording van de Efteling.
 

Een goed verhaal

 
De Nationale Recreatiegids interviewde Tessa Maessen (29, communicatiemanager bij het pretpark) op de vooravond van de zomerseizoensopenin. Als geen ander weet ze wat er ten grondslag ligt aan het succes van Toverland: een goed verhaal. "Ons verhaal is dat wij de magie tot leven brengen. We willen dat mensen hier een dagje volledig kunnen ontspannen, helemaal tot rust kunnen komen, tijd voor elkaar hebben – en dat moet eigenlijk al gebeuren zodra je de grens van ons land passeert." Pretparken zonder duidelijke identiteit of thema, dat is niet meer van deze tijd: "Zo maar wat attracties bij elkaar zetten is echt niet meer genoeg; mensen willen beleving en storytelling."
 

Social media, personeel en piekdagen

 
In het interview gaat het over het belang van personeel – zij zijn degenen die ad hoc de ervaring van een bezoeker kunnen opkrikken van een 'gewone ervaring' naar een 'magische gelukservaring' –, de onmisbaarheid van het goed inzetten van social media – Toverland kaapte er iemand voor weg bij de Efteling – en dat groeien ook weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt: krapte op de arbeidsmarkt noopt het pretpark te komen tot creatieve oplossingen om personeelstekorten op te vangen: "Op piekdagen vragen we familie en vrienden om bij te springen."
 

24/7 beleving

 
Maar afremmen is niet aan de orde: "We hebben al een meerjarenplan opgesteld met ideeën waar bijvoorbeeld nog attracties kunnen komen en wat een geschikte locatie zou kunnen zijn voor het hotel. We zullen hoe dan ook blijven uitbreiden. Uiteindelijk willen we toe naar een plek waar de beleving 24/7 doorgaat."
 
Lees hier meer over de visie van Tessa Maessen op het succes van Toverland in het artikel De onstuitbare opmars van Toverland: "Zomaar wat attracties neerzetten is niet meer genoeg"
 
© Nationale Recreatiegids